onsdag 13 augusti 2008

Mandelbiskviernas upprättelse!

Maken filosoferade vid kaffet:

Mandelbiskvier är gravt underskattade.
Bortglömda rentav.
Smakar ljuvligt till en shot espresso,
som italienska mandelkakor, fast i miniatyr.

Och han har ju rätt.
Vi kom på att man kan ju pimpa dom små rackarna. Kanske doppa dom i mörk Vahlrona? Klutta på en kula mandelmassa?
Eller bara äta som dom är.
Direkt ur påsen.

Underskattade. Och sen förlorade vi oss i ljuva barndomsminnen av het nyponsoppa, kall vaniljglass och dessa små underverk till krispiga mandelbiskvier.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Den sistnämnda kom jag också att tänka på. Mamma som sällskap vid bordet, den blå (tror jag) påsen mandelbiskvier, nypon o grädde. Smaskens! :-)

Anonym sa...

Mmmmm, ni borde skicka in det förslaget med mörk choklad till mandelbiskvitillverkarna. Ta patent på idén!

Anonym sa...

Läste ett tips i en tidning, att smälta choklad med kaffesmak och doppa mandelbiskvier däri. Lägg på bakplåtspapper och låt chokladen stelna. Jo. Jag provade. Jo. Det var ruskigt gott, so go ahead! :-)

Isan

Anonym sa...

Maken gjorde nyponsoppa och bjöd på mandelbiskvier till kvällsmat igår. Gott. Sött. Men... kolal in innehållsförteckningen... borde det inte heta kokosbiskvier ;)

Anonym sa...

Åh, hjälp så sugen jag blev på mandelbiskvier nu! Nyponsoppa, vaniljglass och mandelbiskvier... Nu vet jag vad jag ska överraska kidsen med till mellis när vi är studiedagslediga nästa vecka!

Huskorset sa...

Ack, ljuvligheters ljuvlighet!
Döm min förvåning när jag (precis som Hosanna, ser jag nu) på innehållsförteckningen läste att det mest är kokos i dom...
Men smaken är de sannerligen inget fel på.
Är man pilligt lagd, kan man klutta smörkräm mellan två, lägga ihop, kyla en stund och sedan chokladdoppa...Oh!

Tjockalocka sa...

Härligt att se att mandelbiskvier engagerar! Tack för alla tips!

Cicki sa...

De är supergoda även till krusbärskompott och vispgrädde. Det brukar min väninna bjuda på när vi har tantträff. Det är superdupergott.