onsdag 13 augusti 2008

Julrecept...

Det här blir ju lite märkligt, men på begäran publicerar jag ett juligt recept på smulpaj med lingon och pepparkakssmulor:

Pepparkakssmulor:
150g kallt smör i tärningar
1 1/2 dl havregryn
1 1/2 dl vetemjöl
2 dl grovt krossade pepparkakor
1 dl socker

Blanda ihop till smulig massa.

Häll 4 dl lingon i en form, strö över 2 msk socker och 1 msk potatismjöl. Ringla över 2 msk kolasås. Smula över pepparkakssmulorna.

Grädda i 225 grader, 20-25 min. Servera med vaniljglass!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tack snälla. Här ska handlas pepparkakor :)

[attle] sa...

ang bakverk.
Du har väl inte missat Åhléns röda med vita prickar-muffinsformar?
Så söta! Jag som knappt bakar var tvungen att köpa några förpackningar.

Tjockalocka sa...

attle: VA? VA? VA??? Å, tack snälla för tips - jag drar direkt till Åhléns efter jobbet!!

[attle] sa...

Hahaha!
Min syster tipsade om att man måste ha muffinsform, en sån där muffinsplåt när man bakar med dem.
Jag som inte har sån, måste köpa. Du har säkert en eller två redan ;-)

Tjockalocka sa...

Jajjemen! Jag har en för vanlig storlek och en för minimuffins... Jag suktar efter ett muffinsträd nu... ett sånt som ser ut som en julgran i ståltråd som man sätter sina fint dekorerade muffins i ;-)