söndag 17 augusti 2008

Dagens sura bjässar

Dagens sura bjässar

7 kommentarer:

Malinka sa...

Rackarns! Jag har satt igång en ny surdegsgrund nu (den andra ställde jag i ett skåp och åkte till landet på tre veckor – inte lyckat), och hoppas på bättre resultat nu.

Har du jäst i också?

Kaos-Anna sa...

Fy fan vad gött!
Kanske jag orde ge mig på bakning också.
Det ligger ju som en arbetsuppgift i min yrkesroll - men jag har valt att förise det.
Men jag ska fan köra.
Är det grymt gott eller?
Så att man dör?

Anonym sa...

Fru Kaos; hon lever ju fortfarande så inte kan det vara sååå gott ;)

När mitt kök är färdigt ska jag börja baka igen. Det är lite knöligt att baka på oljad ek...

Tjockalocka sa...

Malinka: Nej, inte en gnutta jäst. Det är full fart på surisen nu. Det enda vi inte får till är hååålen. Martin säger kalljäsa över natt, men då blir det ju ytterligare ett dygn.

Fru Kaos: Det tycker jag definitivt! Man kan inte vara hemmafru utan att bemästra bakandets konst. Och så kan du ju följa med mig på surdegskurs...

Och svar, ja, det är faktiskt så gott att man åtminstone svimmar av. Den mörka, lätt brända och helt superknapriga skorpan, det sega, lätt syrliga innanmätet, en klick smör och en skiva lagrad ost och man är i brödhimlen!

Hosanna: Se ovan! :-D

Kaos-Anna sa...

Fan vad gött!

Sus sa...

Å herregud vad det saftade till på tungan.
Nybakat med ost...doppa i kall oboy...JAG VET!
Det är barnsligt.
Och småsunkigt.
Men så jäkla syndigt gott.

Tjockalocka sa...

sus klurar: Åhå - O'boy! Nu blev jag sjukt sugen på iskall O'boy. Har nog inte druckit det på årtionden!