måndag 11 augusti 2008

Hallongrotta

Jag tror att jag gjorde en av de kanske godaste efterrätterna ever igår.
Hallonpajen.
Och så extremt enkel att man nästan skäms.
Bara för det ska jag dela receptet:

Häll frysta/färska hallon i en pajform.
Strö över en matsked potatismjöl och två, tre matskedar socker. Blanda om.
Blanda i en bunke tvåhundra gram riven mandelmassa, etthundrafemtio gram smör i kuber, enochenhalv deciliter socker, tvåochenhalv deciliter vetemjöl. Medelst en hand, gegga ihop till smulig massa. Smula denna massa över hallonen.
In i ugn, 175 grader, 20-30 minuter beroende på om bären är färska eller frysta, och tills toppingen blivit lite gyllenbrun. Servera med mjuk vaniljglass.

9 kommentarer:

S... sa...

Inte en endaste kalori, eller hur?

Ting sa...

Det låter ruggigt gott!

Anonym sa...

S; Jag har läst rätt mycket matte.
Bär är ju nyttigt och nötter är ju också nyttigt! Då är det dubbeltnyttigt. Sen kan man ta bort lite nyttigt eftersom det är lite socker i och man äter glass till. Efter subtraktionen så får man slutresultatet: nyttigt.

VSB

Slurp!

Tjockalocka sa...

Smulpaj är min grej helt enkelt. Tror aldrig jag använt en kokbok så mycket som min "Smulpajer"-bok. Recepten är fantatiska och allt är enkelt att göra.

Eller vad sägs om lingonpaj med pepparkakssmulor till jul? Och portvinskokta plommon-paj med mjölkchokladsmulor till eftermiddagsteet på söndagen?

Gärna iförd nedanstående förkläde... ;-)

Tjockalocka sa...

OCH! Till +1trappa: Förutom att en del recept innehåller nötter, så är samtliga äggfria! Good for you, m a o.

Anonym sa...

Jag tar med glädje emot lingonreceptet :)

Ina sa...

Det där måste jag prova någon gång när det är läge.
Just nu är det inte läge.
Mitt midjemått skulle inte gilla.

Tjockalocka sa...

Hosanna: Coming up!

Anonym sa...

Jag testar nu smulpajsdegen här med äpplen från lägenhetsgården. Men det blev så mycket smuldeg att jag använde till två pajer, får se om det funkar. Desto mer av det goda då!