tisdag 26 augusti 2008

En fjortis med fjun

Jag minns det med knivskarp skärpa.

Jag är fjorton år och sitter på en bänk i åttornas rasthall och väntar på en kompis. Jag har kjol och strumpbyxor, såna där höstigt tjockare.

En kille jag känner från en parallellklass kommer och sätter sig, vi snackar lite. Så plötsligt tittar han på mina ben och utbrister: "Men Jennie! Det vet du väl att du måste raka benen!"

Jag känner hur rodnaden skjuter hettande blixtar upp i mitt ansikte medan jag sneglar ner på mina spinkiga strumpbeklädda ben, och HERREJESUS!, det sticker faktiskt ut ett par blonda fjun mellan maskorna. Jordens undergång och förnedring.

Jag behöver väl knappast berätta att jag efter det aldrig nånsin lät ett enda fjunigt fjun nånsin befinna sig på mina ben ever again.


Men hur kan man inte problematisera fenomenet?

Det finns inte ett uns 'naturlighet' i att flickor och kvinnor eliminerar kroppshår, medan män inte gör det. Jag gör det också, då och då (särskilt när jag ska träffa såna som tror att alla feminister är fula och håriga), men jag inbillar mig inte för en enda sekund att det är naturligt eller att jag egentligen gör det för mig egen skull. Jag är dock barn av min tid, och även feminister lever i samma värld som alla andra. Jag rakar benen för att jag lärt mig tycka det är snyggare än orakade ben. Inget annat.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det är konstigt hur i vår kultur finns preferens för rakade ben. Däremot finns det gott om tjejer, spec de magerlagda (tidigare anorektiska?) som har gott om fjun på underarmar, ansikte mm. Men det verkar vara mer OK?

Jennie sa...

Word.

Huskorset sa...

Yepse-doodledandy!
Eller word, då.

Amanda sa...

Hmm.

Fast män rakar ju ansiktet, som en slags modenyck, just nu i vår tid.

Anonym sa...

Min 11-årige son undrade idag varför tjejer har mycket mer hår på benen än killar. Vad menar du? undrade jag. Jo, sa han, tjejer har ju så mycket hår att de måste raka benen hela tiden!

Tankeväckande...

Isan

Anonym sa...

amanda: Ja. Men det är ingen som tycker att det är "äckligt" eller "omanligt" med skägg. Så på det viset är det ett val man har som man - om och hur man väljer att raka ansiktet.

Amanda sa...

Hehe. Inte 'omanligt' men absolut 'äckligt' - det tror jag många tycker.

-Maria N- sa...

Så sant! Men jag har mer och mer börjat strunta i att raka benen. Jag är vuxen och kan ha kjol även om jag inte har nyrakade ben. Sådeså. Under armarna däremot... Där är jag komplett förlorad. Men inte beror det på min egen uppfattning och påhitt, inte.