tisdag 5 augusti 2008

Östermalm ratar vårdnadsbidrag

Åtta personer har sökt vårdnadsbidrag i vår stadsdel.
Åtta.
Mammor.

En verklig succé. En verklig seger för valfriheten.

"Våra invånare vill jobba efter föräldraledigheten", säger stadsdelsordföranden.
"Vi hade hellre lagt mer pengar på att ytterligare förbättra förskoleverksamheten. För att inte tala om vad det kostar i administration att hantera bidraget för dessa åtta."

Vore intressant att göra en demografisk analys av orsakerna till att få väljer här, men många fler på andra håll. Jag är rätt säker på att det inte främst handlar om barnets bästa utan om mammans jobbsituation.

7 kommentarer:

Malinka sa...

Ungefär lika många (få) på Norrmalm. Undrar var jag läste det ... Mitt i Vasastan, säkert.

Anonym sa...

... och här tror jag att du har en poäng. Faktiskt. Och eg. är väl ett bidrag aldrig en valsituation. Valet är väl att verkligen kunna välja och det är få förunnat.

Kan man vara för valfriheten och mot bidragen? För isf är jag det ;)

Tjockalocka sa...

Malinka: Säkert. För jag läste det i Mitt i Östermalm. :-)

Hosanna: Visst kan man det! Jag är också för valfrihet - men inte i ett samhälle så är så normpräglat. För då blir det heller ingen valfrihet i ordets rätta bemärkelse. Sen är ju frågan om hur länge vi ska kunna välja olika saker på statens bekostnad. Jag tycker tex att 1,5 års hemmavaro med 80-100% lön är ett ganska generöst val redan.

Anonym sa...

Tjockalocka; sant! Har förresten länkat!

Kajsa Bergman Fällén sa...

Samma här i Gnesta. Bara en handfull sökande och jag tror inte att Östermalm och Gnesta är ett dugg lika rent demografiskt :D (om man bortser från några få slott och herrgårdar *s*).

Anonym sa...

kajsa: Nej... men bevekelsegrunderna för dom som väljer bidraget är nog desamma...

Frågan är då, VAR är bidraget poppis? Och isåfall varför?

Kajsa Bergman Fällén sa...

Jag tror inte det är poppis någonstans. Jag tror också att det är meningen. Snart kommer man lägga ner bidraget av den anledningen att det kostar för mycket att administrera när det är så få som utnyttjar det. Precis som alliansen minus kd tänkt hela tiden. *kollar i kristallkulan*