söndag 4 januari 2009

Plipp-söndag

Maken är och ångeströjer sitt barndomshem i Borås, åkte sent igår kväll och kommer hem sent ikväll. Tre lass till tippen och urskillningslös rensning. Bråttom. Överlämning onsdag och därmed det sista bandet klippt.

Jag och barnen sov länge, mös i pyjamas till klockan elva, kollade på Pettson (barnen inte jag, jag duschade och satte tusch på fransarna), och städade badrummet liksom i bara farten. Visaren visade på minus tio, en bitande iskyla, men vi tog oss ett par hundra meter till Fältan iallafall. Lunch på Dompan, barnen exemplariska, handlade barnsaxar och pysselböcker, kollade på djuren i Zooaffären. Sprang hem i bitande kylan ty vi hade tappat en vante.

Sonen roade sig en timme med att skriva bokstäver i Bamses skrivbok, dottern med att klippa miljarder 'plippar', mamman med att röra ihop en hallonsockerkaka.

Det är så jäkla skönt att barnen är lite lite äldre, att dom kan leka själva i ganska långa perioder, att vi kan göra roliga saker tillsammans utan ständigt värsta kaoset som var fallet för bara något halvår sen. Nu sitter dom tillsammans (!) och bygger kulbana och säger att dom älskar varandra. (Dvs snart slår dottern en hård ficklampa i huvudet på brorsan...)

Men det är så skönt och jag är så oändligt glad över de finaste två och längtar inte alls efter bebisdoft och röda skrik- och sprattelben. En helt ny frihet, MED barn, har börjat gry ordentligt.

5 kommentarer:

Ting sa...

Känner likadant.
Längtar absolut inte efter fler bebisar.
Fast nu börjar tonåren och gnäll och tjafs igen.
Hehehe.
Men åldern på dina barn är ljuvlig!

Anna sa...

Förstår precis din känsla. Hur gamla är era barn?

Hallonsockerkaka? How? :)

Tjockalocka sa...

Äldsta är 4 och yngsta 2,5 år. En del 'trots' på den sistnämnda men eftersom hon luktar vingummi så gör det inget! ;-)

Anna sa...

Nästan som här då.. äldsta 5 och yngsta blir 3 i april. Den yngsta har haft VÄLDIGT mycket trots.. som inte är över än.. :)

Kajsa sa...

Det är dit jag längtar! Visst passar jag på att snusa extra mycket på bebis nu, men just för att jag vet att jag inte kommer ha någon igen.