onsdag 14 januari 2009

Hushisningar

När vi just kommit fram till att släppa hustankar och bestämt oss för att istället koncentrera oss på att under året hitta en större holk in da hood.

Så får vi plötslig husnojja för att vi möjligen kan få chans på ett objekt utanför marknaden.
Kollar ritningar och mäter avstånd. Men får hisnande känsla i magen bara på tanken att lämna favvogatan i stan, dagiskompisar, Fältan - FÄLTAN LIKSOM!, bussar, tunnelbana, närhet.

Är en öppen spis i närförort värt det?

12 kommentarer:

Yogamamma sa...

absolut. närförort och öppen spis is da shit, jag lovar :)

Tjockalocka sa...

Är det?? Jag vet ju inte, jag är bara rädd liksom. :) Men det är kanske därför det lockar...

Kaos-Anna sa...

var var var?

Kajsa sa...

Svaret är definitivt nej! För mig. För dig måste du nog dess värre själv klura ut.

Tjockalocka sa...

Fru Kaos: Talar om sen. :)

Kajsa: Ja. Nä. Det är ju just det. Hur vet man? Jag trodde jag var säker på lägenhet, men samtidigt finns det saker med hus (ett helt hus liksom!) som lockar. Avståndet är ett minus, även om man säkert vänjer sig (och då snackar vi ändå närförort).

Roblin sa...

Klart det är värt det!
Även om Tessinparken är bra är det så himla skönt att ha barnen lekandes på sin egen tomt - med grannbarnen.
När vi bodde i stan var man själv alltid tvungen att vara med - det är inte direkt läge att släppa ut dem på gatan för att leka själva där.
Storasyster grät för att hon var så rädd att gå ensam till vår lekplats de första gångerna. Nu springer hon runt överallt - plockar äpplen, bygger kojor, badar i vattenspridare och plockar blommor. Hon har blivit självständig och självsäker på ett sätt som hon inte skulle kunnat ha bli i stan.

På husvisningen sa storasyster även: Jag behöver ingen veckopeng mer - bara vi köper det här huset!!
Vi har inte ångrat oss en sekund, och då bor vi ändå inte i närförort utan långt ut och pendlar in till stan...

Lååångt svar jag vet :)

Malinka sa...

Nä, säger jag. Jag kan tänka mig en massa fördelar med att bo i hus, men för mig (oss) överväger alltid fördelarna med att bo i stan.

Det låter lite platt att säga att det är "nära till allt", men det är faktiskt en faktor som inte kan underskattas i det dagliga slitet med att ta barn hit och dit. Anser jag.

Kommer ni att "behöva" skaffa bil? Hur ändras resetiderna? Etc.

Jos sa...

oj, vilket val. förstår din ambivalens.

för vår del känns närförorten för långt bort från våra jobb. för lite tid med barnen, helt enkelt. villorna är för långt bort från stan.

man kan inte locka med ett fritidshus i skärgården som avkoppling? :-)

lycka till med valet, hur som.

Sara sa...

För mig var det inte värt det. Vi flyttade tillbaka till stan rätt fort. Eller väldigt fort omjag ska vara helt ärlig.

Men för min syster är öppen spis i närförort det bästa som hänt henne.

:)

Anonym sa...

Det eviga dilemmat... Jag är mycket nyfiken på utfallet eftersom du och din man har så fantastikt gott omdöme! Skulle jag hosta upp all deg som behövs i en ordinär köpsituation överväger nog stan, men det är det här med "utanför marknaden" som krånglar till det. Samt möjligheten att få jord under naglarna.

Tjockalocka sa...

Tack för intressanta reflektioner! Åsikterna är delade, som det ska vara. :)

Jos: Joo... "Problemet" är bara att vi nog inte kan lösa BÅDE större holk OCH sommarhus i skärgården. För större holk måste/vill vi ha, oavsett. Om jag haft ett dussin miljoner så tror jag att jag valt rymlig våning i stan samt litet sommarpang i bullerby i skärgår'n. Men statens kaka är liten... och hela den biten.

P. : Jag är också mycket nyfiken på utfallet! Jag vet inte hur jag kommer ställa mig i slutänden om det nu uppstår ett skarpt läge. Det är det som är så spännande...

Jag har förresten kontaktat H och bokat in da cellar för kalajs. Lite förvirrat då hon höll på att tvätta (!) samtidigt, så jag skulle ringa tillbaka nästa vecka för att diskutera detaljerna.

L. sa...

Här bytte vi ok trea i tråkig närförort mot fult radhus utan öppen spis i kranskommun! :-)Kommunens kaka är löjligt liten (och säkert full med transfetter...). Jag tycker att båda era alternativ låter toppen!