måndag 29 september 2008

Måndag

Sov som en sten på ömma moderns medskickade sömnpiller (förmodligen receptbelagt skånskt knark), åt en slags internationell frukost så gott efterliknad västvärldens som japanerna förmår, greppade sedan det lilla gratisparaflaxet och gav mig ut tillsammans med gruppen för tågfärd till Osaka och besök hos en business incubator. Lunch på traditionellt golvsittande japanskt hak, bentolåda. Tåg tillbaka, tunnelbana till Kyocera, ett intressant och fascinerande företag som tillverkar allt från solceller till olika saker i keramiska material samt artificiella ädelstenar. Wrap-up meeting på hotellet, ombyte från lilla svarta dräkten till jeans och sneakers och rusa ut på stan. Middag på japansk grillresto, öl och bläckfisk. Avslutade med en single malt och chokladkaka i hotellbaren "The Library". Servitrisen frågade om jag ville ha vatten till whiskyn. 'Hai, domo', svarade jag och fick ett dricksglas till brädden fyllt med vatten och is, samt smaksatt med tre centiliter dyrbar single malt. Intressant. Nu blogg och godnatt, imorgon ska vi vara utcheckade och klara 08.00 sharp för att åka till... just det, Sharp. Och vidare till Tokyo.



Jag och Elin (teknisk attaché på Ambassaden) skyndar över gatan.



Lunchens fina bentolåda.



Jag mumsar grillad bläckfisk med sugkopparna kvar.

5 kommentarer:

L. sa...

Följer med intresse och ett stänk av avund...

Yogamamma sa...

Och jag kan bara hålla med Lovisa. Och så undrar jag samtidigt hur det gick med det där tipset du fick av mig. Mejla mig gärna igen annars.

MorsanMia sa...

spännande med Tokyo.

Kaos-Anna sa...

...och de där benen igen.
Feministben. Mummel.

Tjockalocka sa...

Ha ha ha! Benen liksom...

yogamamma: Jag hann inte få till stånd något innan avresa. Men kommer ta kontakt efter hemkomst. Tusen tack.