tisdag 2 september 2008

Fjärrvärme och frikyla

Jag borde förmodligen intressera mig mer för energipolitik (som jag jobbar med) än familjepolitik (som jag intresserar mig för). Men så är det alltså inte.

Jag har uppenbarligen svårt att fatta en del saker. Kanske är det därför jag som är dum. Jag klarar helt enkelt inte att förstå det provocerande i att individualisera föräldraförsäkringen och på så vis återföra individens sanna valfrihet. Det torde ju även ligga i de liberalas intresse? Att knyta ledigheten till den eller de vårdnadshavare som barnet har, oberoende av familjekonstellation.

9 kommentarer:

sonja sa...

Men GUD. Jaja ibland för jag för mig att det bara är normalt folk som har uppkoppling. Glömmer att de flesta faktiskt är riktigt riktigt dumma i huvudet.

Anonym sa...

Ja, visst är det konstigt. Det kan väl knappast finnas någon mer liberal reform än att individualisera olika former att socialförsäkringar.

Det hela tycks vara ett semantiskt problem. Kvotering, tvångsfördelning, styrning är de ord som brukar användas när det hela egentligen handlar om en individualisering.

Anonym sa...

Vi delade lika med försa barnet, med andra blir det nästan lika. Det kanske är självklart att jag inte är hemma så länge för jag är den som tjänar mest hemma. Hade lite diskussion med sambon igår. Han förstår inte att det är ojämställt om kivnnan VILL vara hemma länge. Jag har försökt att förklara att många ggr bero det på att hon sedan barndomen blivit itutat att kvinnor ska vara hemma med barn men han köper det inte. Fler argument? Mina är slut.....

Anonym sa...

... och föräldraledighet för familjehemsplacerade barn finns inte alls, liksom inte heller vårdbidraget finns att tillgå.
Där handlar det om sociala myndigheters godtycke om familjehemmet får extra ersättning för att vara hemma med barnet utöver de skattepliktiga sex kronorna i timmen.

Kanske också en viktig fråga att fundera över varför en del barn har rätt till mer omsorg än andra?

Kajsa Bergman Fällén sa...

Hosanna - på vilket sätt kom nu familjehem in i bilden...?

Anonym sa...

Spenat; bara ett litet tips på fler grupper som borde omfattas av diverse socialförsäkringar i rättvisans namn. Kanske intressant vad vet jag ;)

Kajsa Bergman Fällén sa...

Säkert intressant, men det har kanske inte så mycket med just familjepolitik att göra? Jag blev nog bara lite förvirrad där...

Tjockalocka sa...

Hosanna: Det är tråkigt att familjehemsbarn inte omfattas av systemet. Jag kan tyvärr för lite just om familjehem för att kunna ge någon bra input till dig! Generellt tycker jag ju att föräldraförsäkringen ska kunna övertas av annan vårdnadshavare i det fall där den ordinarie vårdnadshavaren är inkapabel av olika skäl. Jag trodde faktiskt att så var fallet.

Men generellt så finns ju massor av orättvisor. Det svåra är att om man försöker greppa om allt på en gång faller det ofta platt till marken, och inget alls händer.

Sonja: Ha ha ha. Det där kommer du få äta upp. ;-)

Anonym sa...

Tjockalocka; visst vore det bästa om föräldraförsäkringen hängde med barnet och inte med den vuxna men det finns mycket kvar att göra.

Vi kan utkämpa kampen på våra olika planhalvor. Jag tar familjehemsbiten och du får ta resten ;)