lördag 13 september 2008

Det här med leggings

Jag tycker att Camilla Thulin har en poäng. Det här med tunika och leggings. En tunika är ingen klänning. Det är en tunika och bars förr till byxa. När nu det här med leggings är inne, verkar somliga tro att det är liktydigt med byxa. Men vad är egentligen skillnaden mellan leggings och en tjockare strumpbyxa? Vill man visa en strumpbyxeröv? Neej. Så varför vill man då visa en leggingsröv? Tunikan räcker ju oftast inte ner merän över halva skinkan. Jag är ingen moralist. Jag tycker bara det är fult med strumbyxerumpor. Vad tycker du?

8 kommentarer:

Ting sa...

Håller fullständigt med.
Men så bär jag inte leggingsheller.
Alltid byxa till tunika!
Kanske att min hängröv har något med saken att göra ocksp.
Eventuellt.

Amanda sa...

Hmm. Inget för mig. Riktig kjol/klänning och strumpbyxa, alltid.
Men.
Somliga har ju lite kraftigare torso och jättesnygga ben + smal rumpa. De verkar gilla legging + tunika eftersom det på nåt vis framhäver det 'fördelaktiga'. Och så måste det ju vara superbekvämt. Och det har väl alltid varit en ledstjärna i svenska kvinnors klädval.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Nej hugaligen superfult är det ju! Jag använder leggings ibland till klänning om det är kallt.

Patricia sa...

Jag tycker inte det är fult. Vissa passar bra i leggings, andra gör det inte. Personligen känner jag mig väldigt märklig de få gånger jag har gett leggings ett ärligt försök.

Kattis sa...

Ett sånt träffande inlägg!
Var på dop igår och hade noll koll på vad jag skulle ha på mig.
Hittade mina leggings som är i stort sett oanvända.
Hade ingen klänning som funkade.
Blev en lång tunika som svärmor gett mig och jag aldrig haft på mig (för att den var så lång).
Så där - jag blev en leggingstunikatjej!
Med höga stövlar.
Kändes smått konstigt måste jag säga.
Inte jag liksom.
Men det mest surrealistiska i detta var att på dopet kom en annan tjej med EXAKT samma tunika och leggings!
What are the odds?

Kattis sa...

Vill påpeka att min tunika INTE, jag repeterar, INTE slutade på halva rumpan! Fast jag har en rätt rejäl kabyss. Den gick strax ovanför knät. Så det så.

Amanda sa...

Guardian Weekend's modeguru Jess Cartner-Morely skrev (rätt snäll) krönika om leggings/tunika-uniformens braksucce igår:

http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2008/sep/13/fashion1

(fast jag ser det ännu mer i Sverige än här i UK)

Kajsa sa...

Fast jag är en riktig klänningstjej och under min senaste graviditet har leggings varit ovärdeligt(strumpbyxor sitter åt så mkt mer). Men jag visar helst inte rumpan i dem.;D