måndag 8 september 2008

Frågor på det?

Frågor på det?

14 kommentarer:

Anonym sa...

Det kan jag tänka mig. Fint folk som ska jobba övertid. Ingen tid till barnen.

Kajsa sa...

Vill bara säga: Gillar verkligen din blogg! Har läst lite nedåt (och kommenterar om städhjälp bl a). Kul att hitta hit. Vet att jag varit inne och ströläst förrut men nu ska jag banne mig bli bättre på att komma tillbaka. :)

Tjockalocka sa...

Tack, Kajsa!

Lancefestivalen sa...

Jag vikarierade där en hel del runt sekelskiftet. Mycket bra förskola! Erfarenheterna därifrån fick mig t.o.m. att skrota planerna på att bli "riktig" lärare och istället utbilda mig till förskollärare. Något jag INTE ångrar för en sekund!

(Kul att se att både Marlene och Caroline är kvar, förresten!)

Anonym sa...

Ja, stockholms kommun vågar väl inget annat, överklassens service måste fungera annars tappar alliansen väljare till och med på öfvre östermalm.

sonja sa...

jag får faktiskt ont i magen när jag tänker på kvalitén på förskolorna (och skolorna) i rikare stadsdelar kontra fattigare. Hu.

Jennie sa...

sonja, jag håller med dig. Även här på söder får förskolorna högt betyg. Konstaterade just igår att trots alla larm om feta barn finns inte ett enda överviktigt barn på våra döttrars förskola. Och där finns ändå ca 100 barn.

Personalen är super och vi har aldrig, under de fyra år vi haft barn där, haft något att anmärka på. Möjligtvis kunde personaltätheten varit lite högre men på nåt märkligt vis så märks den inte av. De är ute mycket och all personal och alla barn känner varandra vid förnamn.

Det är inte utan att det vänder sig lite i magen. Man önskar att all barnomsorg var av denna kvalitet.

Hosanna sa...

Grattis säger jag som sitter med förskolan-from-hell...

praecordia sa...

Har haft turen att ha bra förskola till äldsta sonen (numera 10 år) och hoppas den förskolan håller måttet när lillebror börjar där i mars. Enda anledningen att jag kommenterar är egentligen att jag har svårt att förstå vad barns vikt har med förskolans kvalitet att göra, och syftar då på majema's kommentar.

Jennie sa...

praecordia, jag skrev nog innan jag tänkte där :-). jag försökte föra något slags övergripande resonemang om utsatta områden och klass vs priviligierade familjer etc etc.

Alltså har inte vikten på barnen att göra med hur bra eller dålig förskolan är. Utan det vara bara ett raskt nedknappat svammel om segregering... .

praecordia sa...

Majema: Tufft, skönt. Förstår tankegångarna nu, och nu blir jag inte arg på att du skrev så utan mer att det faktiskt ÄR så som du skrev. Svammel från min sidan den här gången kanske, men jag tycker det är för jävligt rent ut sagt, att vikt och hälsa ska vara en klassfråga. Å andra sidan, vissa barn blir runda iaf, trots att deras mammor lagar hälsosam mat och det inte serveras massa godis osv osv. Min son är en sån, därför tog din kommentar kanske lite mer än den borde.

Jennie sa...

praecordia, jag förstår dig. Om det är nån tröst har jag två mega-spinkisar och får ibland frågan om jag serverar dem minimjölk och minilätta (!). När de blir sjuka är det inge kul, de blir snabbt anorektiska. Lite hull hade definitivt inte skadat!

Och vi känner många runda barn som kommer från väl bemedlade hem så det behöver ju verkligen inte finnas nåt samband där. På strukturnivå är det ju dock så att de med lägst socioekonomisk status lider mest av övervikt. Visst blir man förbannad... .

Skönt att vi är överens :-).

Anonym sa...

Men vad då bli förbannad? Varför väljer de inte att äta nyttigare? Seriöst nu? Om de har råd med enorma mängder Coca-Cola (för ja, lita på mig, det köper många av dem) har de väl råd med nyttig mat?

Jennie sa...

Anonym, de är väl helt enkelt dumma i huvudet. Eller onda. Eller nåt. Och så tycker de att vi skattebetalare ska betala kalaset för dem eftersom de sannolikt GÅR PÅ BIDRAG hela bunten.

Att det finns sådana människor gör mig förbannad.