lördag 4 juli 2009

Sommar och samveten

Sommarlov, föräldrasamveten.

Nu är tiden då mammor medvetet och omedvetet dömer sig själva och andra på god-förälder-hetsskalan efter hur långa sommarlov barnen ska ha, och ve! om dom ska gå på 'uppsamlingsdagis' eller inte.

Pappor verkar, som vanligt, immuna mot hela diskussionen. Eller behöver åtminstone inte delta i den. Eller har redan kommit över det. Medan mammorna uttrycker sig i termer av "jag tänkte vara en bra mamma och vara ledig med barnen elva veckor" verkar ingen pappa lida av samma dåliga föräldrasamvete. Ingen som jag hör i alla fall.

Och däri ligger kanske ockspå varför jag när jag umgås med 'gemene man' har mycket lättare för att relatera till pappasnacket än mammasnacket. Jag har nämligen inget lust att få ett påtvingat dåligt samvete, eller sitta och hålla med om hur horribelt det verkar att ha sina barn en extra vecka på granndagiset brevid.

7 kommentarer:

Sus sa...

Människor frågar mig hur jag kan flytta 23 mil från mina barn.

De tänker inte på att gratta deras pappa som får ha dem på heltid efter 9 år hos mig?

Gratta honom och önska mig lycka till.
För fan.

Lotta sa...

De flesta ungar jag känner skulle hata 11 veckors sommarlov. Min femåring gråter efter sitt Pärlan efter en knapp vecka....

Anders sa...

Mina ungar ska vara på fritids under vecka 32, vilket fick deras mor att gå i taket (vi är separerade). Hon är alltså en dålig mor i sina egna ögon om dom är på fritids tom under mina veckor på sommarlovet. Så kan det vara.

Aggie sa...

Her har datteren sin lovpålagte feriefri i 3 sammenhengende uker. Utenom dette har vi mulighet å ta henne ut, når det passer med litt ekstra fri. Noe vi også gjør. Barnehagen er på stranden med barna, går tur og har det helt fint her. Ingen har dårlig samvittighet nei. Hun har sosialt samvære med andre, når vi jobber. Sånn er det bare.

Aggie sa...

(Psst, og forresten, både du og jag var vel på lenger ferietur i vinter, med familiene våre?)

[attle] sa...

Sommardagis är ju bästa dagiset! Avspända pedadgoger, få barn, precis som man vill ha det alltid egentligen.

Tjockalocka sa...

Vilka sunda och kloka människor ni är! Vad glad jag blir.