onsdag 1 juli 2009

Hallonmuffins med vit choklad

Saker som är bra med att bo "i stan" är den sociala biten.
Varje dag efter dagis samlas "alla" i parken för att bada och umgås (vi har klippor, bad och klätterträd där). Tar med sig filtar, termosar, vinflaskor, grillar, samt mer eller mindre avancerade bakverk.

Eftersom jag är hemma sjuk (men mår rätt prima idag!) medbringade jag dessa goda hallon- och vitchokladmuffins (jag gjorde 20 minimuffins men det går lika bra att göra vanliga):

(Vad maken gjorde kommer i ett senare inlägg...)

100 g smör smältes
2 dl mjölk ihälles samt
rivet skal av en citron

2 ägg vispas poröst ihop med
1,5 dl socker och
2 tsk vaniljsocker

Smörmjölken röres sedan ner i äggsockersmeten

I en skål blandas
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

och siktas sedan ner i "det våta". Vänd ihop försiktigt, det gör inget om det blir 'mjölklumpar' kvar.

Grovhacka 100g vit choklad och vänd ner.

Häll upp till 2/3 i muffinsformar av valfri storlek. Stoppa i ett hallon i varje minimuffin, eller flera i dom större.

Grädda 10 min för mini, 15 min för vanliga, mitten av ugnen, 180 grader.

4 kommentarer:

Sari sa...

Fast det där med att alla tar med sig stämmer ju inte riktigt, just nu är det ni som tar med er, vi äter....

Ska försöka återgälda detta någon gång...men det får nog bli köbekager...

Tjockalocka sa...

Men ni bidrar ju med så härlig stämning! :-D

Äh, se det som terapi (för mig).

Och dessutom bjöd ni ju på fantastiska snapsar och sillar!

Anna sa...

Se där, muffins du lyckades med!?

Jag är grymt avundsjuk...

Tjockalocka sa...

Anna: Ja, faktiskt! Ve den som ger sig och träning ger färdighet osv... Dom blev både fina och goda. Barnen (som normalt sett ratar mjuka kakor inkl muffins) roffade/goffade allihop.