söndag 19 oktober 2008

Ode till en kalops

Jag tycker uppriktigt synd om den som aldrig smakat en riktigt god skånsk kalops.
Satan i gatan - det är vår paradrätt - det är galet!- det är så inibomben gott - en smakernas fullständiga klimax!

Jag kan, eventuellt, avslöja knepen för att uppnå perfektion i kalopslagandet, även om det faktiskt, tro mig, är något av det enklaste man kan göra. Det enda den kräver är kärlek och gott om tid. Och sällskap av en bättre Bordeaux.

Och det bästa är: Den blir bara bättre av att ha varit fryst. Maken är i extas och ska nu kontakta Liselott, kokerskan på dagis, för att försöka övertala henne att få låna hennes bauta-gryta över en helg. Laga kalops av tio kilo högrev och bunkra framtida njutning i frysen.

10 kommentarer:

Sara sa...

Äsch. Jag trodde att jag skulle få lite inside information nu. Din make har lovat att du ska lägga ut receptet här.

Tjockalocka sa...

Haaar han...???!

Ha ha, det är ett mun-till-mun-recept, nedärvt från de skånskaste av slätter. Hemligheten sitter i en kraftig överdimensionering av kryddpepparkorn och lagerblad. Bland annat...:-)

Sara sa...

Vill ha! :)

Malinka sa...

Vi har aldrig fått till en bra kalops. Blir gärna bjuden!

Tjockalocka sa...

Malinka: Ska se vad vi kan göra åt det! ;-)

Anna sa...

Aaaah, bautagryta låter smart.

Och som alla grytor blir det allra godast efter ett dyk i frysen. Hundra gånger fylligare, typ.

Tjockalocka sa...

Jag har letat efter en större Creuset, men min gamla verkar vara största hemmaköksvarianten. Rymmer ca 2 kg kött.

Anonym sa...

Tror vi 30-something överlag är rätt kass på att laga husmanskost, talar för mig själv i alla fall. En schysst kalops skulle jag gärna ha på min meritlista! För att inte tala om äta! Här i Göteborg utalas det Kall-ops med betoning på första stavelsen. Jag trodde det hette kallOPPS. Vad säger ni?

Anonym sa...

uttalas, sorry

Tjockalocka sa...

åsa: Ja, i Skåne heter KallOPPS, men när jag träffade maken (från Borås) sade han också KALLops, vilket låter helt sjukt tycker jag. ;-) Numer säger han också -OPPS, åtminstone när han pratar med mig...

Kan rekommendera boken "Långkok"!