måndag 30 juni 2008

Pappamyten

Johan Croneman skriver självkritiskt om papparollen och hur otroligt lite som faktiskt har hänt de senaste decennierna. Fast vi vill tro att massor har hänt. Att Sverige är framsynt och jämställt. Och han skriver så klarsynt om vad det egentligen handlar om, pappors ovilja att vara hemma, mammors svårigheter att släppa in, familjers "val" och bortförklaringar, föräldraförsäkringen som knäckfrågan och bullshitförklarandet av begreppet kvalitetstid. Sånt som man som kvinna har svårt att säga utan att få höra att man är cynisk, bitter och rabiat.

Läs artikeln.
Läs den läs den läs den!

Och tack Malinka, där jag först fann länken.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så bra och ärligt! Ösnkar en kvinna kunde skriva så om det som man inte pratar högt om. att kvinnor inte vill släppa ifrån sig "sina f-dagar" att vi inte kräver att våra män SKA vara pappalediga en lägre tid, och inte bara på sommaren. JAg är så glad att vi delat 50/50 med våra f-dagar. Då var jag inte alltid det, inte nu heller - det är skönt att vara hemma, inte stressa, ha all världens tid som man förfogar över själv.. ja, nästan. Men jag unnar min man att vara hemma med våra underbara söner. Och jag har en man som har känslomässig conction med sina barn, som åker till BVC, vaccinerar, köper skor och kläder mm.

Anna sa...

Lustigt och intressant; jag länkade till den artikeln på min blogg i fredags! :o)

Malinka sa...

Den här artikeln har jag sett massor av länkar till; det förtjänar den! Oerhört bra.

Anonym sa...

Mycket bra artikel! Ska man skratta eller gråta? Jag var förstås tvungen att länka den till min blogg! =)