söndag 8 juni 2008

Politik

Jag blir irriterad på folk som har fördomar om politiska partier eller vad dom står för utan att ha den minsta koll på vad dom egentligen står för. Det är som om det är allmängiltigt att ha rätten att dissa den ena eller andra falangen utan att behöva ha den minsta koll. Samma sak med EU.

Jag är inte superpåläst alls, men jag har åtminstone läst lite och tänkt. Det är därför jag lider grymma kval varje val. Inget parti har alla rätt. Det finns lite bra och en hel del dåligt med dom alla.

Och jag har gjort en lång resa. Från mörkaste djupblått till syrenigaste ljuslila men mörkrött alltid när det gäller familjepolitiken.

Kanske är det därför jag inte litar på att folk vet sitt eget bästa.
För att jag vet att dom flesta inte har en jävla ledtråd.

6 kommentarer:

Lisas syster sa...

Jag håller med. Jag litar inte på folk i den frågan. Inte mig själv heller ibland. Jag vet dock att jag inte är superpåläst - och brukar därför inte dissa alltför mycket i politiska frågor. Jag vill ha på fötterna innan jag uttalar en klar ståndpunkt.

När jag slussades mellan sjukhus med ungen när hon var liten - och det var valtider - så var det flera taxichaufförer som yttrade sina starka politiska åsikter för mig. De som var invandrade var mer pålästa än de svenska (av de chaufförer som jag träffade) - och de som var invandrade såg det också som en självklarhet att de skulle rösta.

Värst var en svensk kille som snackade vitt och brett, hela vägen från Huddinge till Karolinska, om vad han tyckte om de olika partierna. Han skulle dock inte rösta, sånt struntade han i.

Då anser jag inte att man kan beklaga sig heller...

Anonym sa...

Håller med pinga. Röstar man inte så får man inte klaga. Och den chansen vill man ju verkligen inte missa!

[Asgarv]

Malinka sa...

Jag har gjort ungefär samma politiska resa, men började väl på lite ljusblått. ;-) Och hjälp vad svårt det var när man började verkligen tänka utifrån sig själv, i stället för att omedvetet låta sig påverkas av omgivningen och familjetraditionens "sanningar" (som som förresten vandrat fram och tillbaka över det politiska spektrat flera gånger under 1900-talet)!

Aldrig riktigt nöjd kan man bli numera.

Tjockalocka sa...

Intressant!
Jag spekulerar också i om den svenska valsekretessen inte egentligen bottnar i att folk inte vågar stå för vad dom röstar på eftersom dom sällan kan förklara varför...

Elena - Just nu sa...

Kan inte annat än hålla medn, folk har generellt väldigt dåligt koll och otroligt många traditionsröstar (dvs röstar som mamma och pappa alltid gjort). Som politiskt aktiv förvånas jag ofta. Jag förvånas också över att folk är så noga med att det ska vara hemligt hur man röstar. Intressant.

Ela sa...

Det e hemligt i vårt land vad man röstar på. Undrar också varför. Typ enklare i USA då. Demokrat eller republikan. Lätt val ;)