fredag 6 juni 2008

Hjääälp.

Hjääälp.

4 kommentarer:

Malinka sa...

Hur gick det – blev det degöversvämning à la Kalle Anka?

Jag försökte mig på att baka enligt ditt AoM-recept nedan. Det blev inget bra. När allt sammanställdes blev degen som någon slags stel modellera och de färdiggräddade bröden var alldels platta (både i smak och utseende) och ointressanta.

Tjockalocka sa...

Ojdå. Var levainen aktiv och bubblig innan sammanblandning av sista steget?

För mycket mjöl?
Samma hände maken vid förra baket när han skulle experimentera med mer vatten i degen. Den blev så lös att den bara flöt ut i ugnen och orkade inte jäsa upp.

Min "slutdeg" är ganska lös, men inte rinnig, bara kletig. Jag häller den direkt på supermjöligt bakbord efter jäsningen i plastbacken, och knådar inte alls, bara liksom 'viker ihop' den.

På't igen!

Malinka sa...

Levainen bubblade.

Nej, den var inte alls hård och stel på ett mjölöverskottigt sätt. Den var liksom gummiartad och glansig, och när körde den i assistenten smackade det på ett oroväckande gummiliknande sätt.

Har aldrig träffat på en sån deg förut.

Tjockalocka sa...

Hm. Det smackar i min också, men på ett icke-oroande sätt, mer lovande liksom. Men gummiartat... näe. Vetemjöl special? Svårt att veta var felet kan ligga. Vi lyckas ju som sagt inte alltid, dagens bak blev lite för platt (pga lös deg och inga jäskorgar) men brödet håligt och gott så det gick an.