söndag 9 mars 2008

Samhällssjukdomar

Ibland blir jag liksom tvärarg.
Millisekundsarg.

Var på visning idag, i områdesrekognoseringssyfte enbart, men ändå.
Miniatyrhus på Lidingö (100 kvm), trettiotalsstuk.

Kommer dit.
Kollar in "trädgården" som sluttar nedåt i 45 graders vinkel med undantag för där huset står och en slingrande singelväg runt till garaget.
I schaktet nedanför var det snårskog.

Vi vände i dörren.
Ruckel var bara förnamnet.
Bombmaterial skulle jag kalla det.
Men folk gick snällt runt därinne och lyssnade på mäklarens sälj-ljug och kände på de vistna fönsterkarmarna och det lösa laminatgolvet.

Ilskan som bubblade upp från mina tår och ut i öronen var översvallande.

INGEN JÄVEL BORDE BEHÖVA BETALA ÖVER 5 MILJONER FÖR ETT SÅDANT RUCKEL!

13 kommentarer:

S... sa...

NÄ det är helt sjukt! Håller med du!

S... sa...

NÄ det är helt sjukt! Håller med du!

Anonym sa...

Bara 5 miljoner! Det är ju på Liiidiiingö! Det räcker väl?

Kaos-Anna sa...

Sjukt är bara förnamnet.
Det finns ju iof. andra ställen.
Lidingö är ju egentligen sådär...
Om du frågar mig.
Men det är ångest med dessa hutlösa priser.
Man blir lätt uppgiven.

Tjockalocka sa...

Det lär inte sluta med fem heller...

Fru Kaos: Nix. Det finns faktiskt inga andra ställen. ;-) Inte om man vill ha tio minuter till stan. Men nu ska vi ju inte flytta dit, ska bo kvar, letar sekelskiftesholk modell större på Öfvre, men dessa lär gå på lite stash.

Kaos-Anna sa...

Jag bor tio minuter från stan.
Eller 7 för att vara exakt ;-)


Jag vill också ha en sekelskiftslya på Öfvre. Jag skulle inte tacka nej.
Men då får man väl räkna med MINST 6.

Har en kompis som köpte en 3:a på Dalagatan för 5 500 000. Sjukt.

Min bror bor på Grevgatan.
Det är fint.
Men dyrt.

Jag vet inte hur vi ska lösa vår bostadssituation.
När jag börjar jobba är det väl dags för oss att flytta på oss.

Jag vill ju helst bo kvar i Nacka...men priserna är ju likvärdiga med Lidingö.

Jag tycker det är ångestladdat.

Sen har jag ju mina klara bilder på var jag vill bo och var jag INTE vill bo.
Och där jag vill bo.
Där får man hosta upp.

Min mormor bor i Djursholm. Själv i en villa.
Hon är 86.
Hon behöver ju helt klart en lägenhet och det är bra om min mamma har nära...
Helt osöktkommer jag att tänka på min lägenhet....hmmmm.
Jag kanske borde föreslå ett byte.
Måste fila på detta ;-)

CATOVENTURE sa...

Kaos Fia:
Du kanske har sju minuter till söder. Men när vi snackar stan menar vi Karlaplan. Såklart.

Kaos-Anna sa...

Cato - oj, nej det tänkte jag inte på.
Det är ju på Karlaplan det händer.
Har ni varit i nacka?

Tjockalocka sa...

fru kaos: Ärligt talat tror jag att jag har nån blockering när det gäller Nacka.

Det beror på att jag som nyutexaminerad ingenjör, nyinflyttad till Stockholm, helt förvirrad, i ett kallt och grått januari, började mitt första jobb ute på ett machobygge i Sickla (Fredells Byggvaruhus - japp, jag har varit med och byggt detta schabrak). Minns fortfarande den råkalla ångesten i min själ när jag tog tricken till Slussen, ner i betonggångarna, ställde mig i milslång kö för att komma på en buss som tog mig ut till Sickla.

Det kändes INTE som sju minuter från stan. Det kändes som hålet från helvete. En gång var vi visst i Nacka Centrum och åt hamburgare. Sa upp mig nio månader senare. Så "Nackahållet" är en ångest jag isåfall måste komma över.

Kaos-Anna sa...

Ah, Fredells gör ju ingen glad kanske.
Centrala Nacka är ju inte överivet vackert.
Jag tycker om Nacka för att det ligger "mellan storstad och skärgård".

Sen är jag ju uppväxt här.
Jag har mina rötter här.
Många kompisar och mina föräldrar.
Jag är ju lite partisk.

Men Nacka är ett trevligt ställe.
Städat.
Fina omgivningar.
Nära till havet och till stan.
Faktiskt.
Även om jag kan hålla med om att Slussen är så jäkla uppfriskande.

Men man kanske borde dra.
Det kanske vore bra för mig.
Att se något annat.

Jag har en dröm att bo på Gotland.
Det är lite märkligt.
Men det verkar rofyllt och vackert.

Anonym sa...

TJAAAAA! Ni ringde igår! Har jag sett nu. Förklaring: jag satt bakom ratten och körde full fräs mot Centralen för att hämta dottern som kom med tåg då det ringde, slängde mobilen till baksätet där den bakfulle mannen tryckte på fel knapp när han skulle svara, och sen glömde jag bort det! :-) Tills nu.
VÄLKOMNA HEM!!! Vi måste ses!
Hoppas att ni mår bra och att hemresan gick utan strapatser, inget skrivet om det här väl, så kan bara anta att det gick geschwint!
Puss!

Anonym sa...

Mia: JA! M fick tag i P, så han skulle konsultera dig i ärendet middag på ED28 ASAP!

Hemresan var jobbig men utan incidenter. Däremot var det två på raden framför oss som spydde...

Jag FRYYYSER!

Vi planerar redan ASIEN 09.

Anonym sa...

Ja, ja... allt är relativt i Zimbabwe kostar en liter mjölk 5 miljoner.
http://www.e24.se/samhallsekonomi/varlden/artikel_312501.e24