söndag 23 mars 2008

Retrospektiv - 20, 15, 10, 5 år tillbaka

1988
Missuppfattad permenentad fjortis i neonfärgad Takano-overall och tofsar. Klädde ut mig till Nana Mouskouri. Skickade parfymerade loveletters till utsedda kandidater, kollade Anne på Grönkulla, skrev djupa dikter och ville att någon skulle komma och rädda mig från en generation av ytliga coolers med lappade jeans och skinnrevärer.

Musik: Alphaville, Toto, Europe, Dire Straits

1993
Andra terminen på Teknis (LTH) och ångesten var svår. Ville ju gå Teaterhögskolan eller kanske Konstfack. Och så hamnade jag på en fucking teknisk högskola där ingen förstod mina djupröda läppar, mörkröda naglar och svåra uppsyn. Missade matten. Levde dock ett parallellt studentliv som var alldeles fantastiskt - sambo i 'Karlslokslyan' med E och B, nationsliv och blomstrande love-life.

Musik: Dinah Washington, REM, Haddaway, Corona

1998
Befann mig i is-stormens Canada, i en liten håla vid namn Guelph, för att göra examensarbete tillsammans med K. Vi inledde med en vecka hos Mrs Long, där vi sov i hennes och framlidne makens dubbelsäng. Hon jagade oss senare för en skuld på 9:50:- i telefonräkning. Fortsatte med att terrorisera våra nyfunna PhD-vänner med egenhändigt ihoplimmade pappersdockor, i värsta Dalí-stil. Fick våra 20 p och tog senare min civ.ing-examen.
Blev sambo med mina barns far, vi hade dock dejtat redan i tre år.

Musik: Savage Garden, Sarah McLaughlin

2003
Relativt nygift. Jobbade mitt sista år på Fortum. Framtidsångest. Fått PCOS-diagnos och hade redan ställt in mig på adoption. Många fredagsöl på Norrlands och Halv Trappa. Nyinflyttad på Nedre Gärdet i första bostadsrätten.

Musik: Rod Stewart, Vaya Con Dios, Diana Krall, Frank Sinatra

3 kommentarer:

[attle] sa...

jag är imponerad av ditt minne.

Anonym sa...

Intressant experiment att tänka tillbaka i femårssjok. Någon gång kanske jag vågar det själv.

Tjockalocka sa...

Det krävdes lite tankearbete. Men så är ju också spioneri och spårning min bästa gren...

Ja, jag är så sjukt ledsen över att jag verkar ha förlorat mina dagböcker som jag skrev i fem år. Vi har letat vid varje flytt. Där hade stått mycket intressant...