torsdag 6 mars 2008

The American Way?

Alltså jag vet inte.
Har läst lite GI.
Rivstarten består av stekt ägg och bacon till frukost.
Brieostar och roquefort till mellanmål.
Räkor på fredagen.

Låter toppen!

Men inte en brödskiva, inte en endaste potatisatom, sockerkorn eller mjölbagge mot mina kolhydratstinna läppar.

Får en flashback och shiver down my spine då jag minns makens och min tvåveckorspina i Lund (vadslagning) då vi gick på Rikshospitalets diet. Jag hade kokta ägg i öronen. Ett kvarts kilo stekt ryggbiff, serverad med en tomat. Jag hallucinerade om hemmalagat potatismos och frasiga franskbrödsbullar med aprikosmarmelad. Bunkrade upp kexchoklad och Ahlgrens bilar i skafferiet.

Hur ska detta gå?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Inte för att jag har egen erfarenhet, men måste man följa nån konstig metod? Måste det gå så snabbt? Det är väl inte ens att rekommendera att som Mrs P gå ner 8 kg på 3 veckor el liknande. Jag tror det räcker med att skippa det onyttiga som princip. Kanske ta nåt litet sött mer sällan.Samt börja promenera flera ggr/veckan. Det ska vara den bästa kaloribrännarenDet låter sjukt att lura kroppen med GI o liknande. Den behöver väl allt?

Malinka sa...

Nej nej, skippa den där Atkins-varianten. Man blir ju galen av sånt.

Börja med att dra ner på något som du vet att du äter eller dricker för mycket av: ost, kaffebröd till fikat, slentrian-latte och mer än ett glas vin om dagen kanske? Promenera sedan på.

Det funkar, om man verkligen gör det.

Kaos-Anna sa...

Känns lite otippat, MEN jg håller med Malinka.
Så gör jag.
Jag går ner.

Tjockalocka sa...

Då hamnar man ju inte i Ketos ju! ;-)

Närå, alltså vad jag förstår så är detta en (frivillig) sk 'rivstart' där man utesluter allt vitt mjöl och socker plus alla andra stärkelserika kolhydrater i syfte att få igång fettförbränningen.

Sedan, om man vill vara mer lagom-GI, så får man äta fullkornsbröd, musli, fullkornspasta etc.

Men jag är ju sån, får panik när kostymbyxorna inte går igen och vill se en snabb effekt för att få motivation.

Men nä, jag älskar ju kolhydrater, så jag får nog nöja mig med lagomvarianten...

Malinka sa...

Hm. Jag skulle länka till Paulúns blogg och ett inlägg om de här med ketos, men det gick inte att göra en direktlänk.

Här är i alla fall rätt månad – kolla på "GI är kidnappat".