onsdag 18 mars 2009

Jeansvrede

Lovade sonen att vända på varje sten för att finna ett par särskilda sorts jeans åt honom. "Särskilda" i bemärkelsen EXAKT LIKADANA som han har, fast i en storlek större. Visade sig nästintill omöjligt, och genererade också uppdämd ilska gentemot ett könsfixerat äckeltänk som inte gagnar någon, allra minst barnen.

H&M har fantastiskt bra barnkläder, särskilt om man har dagisbarn som sliter ut sina kläder på en säsong. Deras jeans är fantastiska. "Tjej"jeansen alltså. Knut har haft ett par "tjej"-Sqin och nu vill han ha ett par nya eftersom det gått hål på knäna.
Visar sig att alla, ALLA!, sådana jeans i stl 110 är slut i hela stan, OCH på nätet! Idag rusade jag igenom tre H&M-butiker och fann till slut sista paret ut underst i en hög i sista affären. Lycka!

Fördelen med "tjej"-Sqin's är, förutom att dom är snyggare, att dom innehåller 2% elastan som gör att dom är lite mer flexibla, töjbara. Dom är smalare i passformen vilket passar vår höftsmale son. Och helt mörkblå. Inget lulllull på fickorna.

I övrigt ser det ut som följer:

Killjeansen är baggy, har kedjor, dödskallar, nitar, lågt hängande fickor, spidermanbrodyr, "oljefläckar", stela, förveckade. Stora - otroligt stora - i storleken.

Tjejjeansen är stuprör eller "flary" (dvs utsvängda), mycket smalare passform, alltid med 2% elastan, men tyvärr ofta fulla med Hello Kitty, rååsa blomrankor eller hjärtfickor och annat lullull som jag ogillar oavsett kön.

Och det är bara jeansen.

Klädsortimentet i övrigt är så SJUKT könsuppdelat att jag bara vill kräkas. Jag tycker det blir värre och värre. Var det liksom inte färdigdebatterat och UTE med bikiniöverdelar till treåriga flickor?? Glitterskor är ju superpraktiskt i lekparken. Fint på kalas - men varför finns inget med glittrigt på pojksidan? varför ens HA en flick- och en pojksida??

Jag blir så trött och arg och ledsen. För hur ska jag kunna trovärdigt tala om för min son att det är okej att gilla glitter och glamour oavsett om man är pojke eller flicka, när han så övertydligt matas med att det inte är det? Jag tycker det är så tråkigt att H&M som i övrigt slår sig för bröstet som ett djärvt och progressivt modeföretag just på barnsidan har fastnat så djupt i nån slags reaktionär könsrollsfundamentalism.

BLÄ!

7 kommentarer:

Anna sa...

... och där har du en färdig text att skicka till ansvarig på H&M!

Anonym sa...

Ja skicka den, du har satt ord på allt jag känner. Min kille använder också sqin -jeansen, varför kallar man dem inte uni-sex helt enkelt?

Kaos-Anna sa...

Jag köper jeans på POP.
Det är bra.
Tycker jag.
Fast jag vet inte hur det är med genus-tänket där.

Roblin sa...

Säger som de första kommentatorerna.
Skicka den här texten till H&M!

Jag vill minnas att när någon ställde samma fråga till Lindex fick hon svaret att det fanns tjej- och killavdelning för att en stor del av de som handlade ville ha det...
Skrämmande att vissa inte väljer kläder efter tycke och smak - utan efter vad som är "rätt" för det könet...

Tjockalocka sa...

fru Kaos: PoP är bra. Dom har i de flesta av sina butiker ändrat hela konceptet så att alla kläder enbart hänger efter storlek, inte efter kön. Det är toppen tycker jag!

Men jag tycker också att PoP är ganska dyra i förhållande till kvalitet. Jag tror jeansen är nästan dubbelt så dyra som H&Ms.

Linda: Ja, det skylls på en hel massa saker...

Ska ta och skicka ett brev till H&M nu!

Anonym sa...

Brråååå Jennie!

Jos sa...

I hear ya, siz.
Har en vän(inna) som jobbade som barnklädesdesigner på HM, men som slutade eftersom hon motsatte sig deras vedervärdiga könspolicy. Ni borde ses! Eller få kontakt, så du kan skicka brevet direkt till dem det verkligen vederbör.