måndag 9 mars 2009

Diplomaterna

Jag befinner mitt i en getingsvärm av diplomater.
Det är vice handelsministern, det är en mängd handelsfrämjare, det är svenska ambassadören i Kenya, det är horder av löst folk som på ett eller annat sätt är associerade med ambassaden. Många känner varandra, flera sedan många år tillbaka.
Jag blir verkligen påmind om att människor bara är människor, oavsett titel eller grad, det blir så tydligt.

Dagen idag började med avgång från hotellet 08.00 för färd till Eden Square där Exportrådet och en del andra svenska myndigheter sitter. Tre timmars intensivt seminarium där jag höll en kort presentation tillsammans med de andra svenska delegaterna, och motsvarande kenyanska aktörer presenterade sig. Ganska kul att stå och småsnacka med VD:n för Afrikas största mobiloperatör.

Buffetlunch med kenyansk entreprenör, halvkaos, stress till bussen som skulle köra oss till ministeriet för miljö och mineraler. Miljöministern kom insläntrande fyrtio minuter för sent - en 77-årig starrögd man vars främsta citat löd: "Min uppfattning är att 95% av klimatproblemen kan lösas genom att plantera träd."

Ilfärd till handelsministeriet för möte med handelsministern. Vi satt instängda i ett kvavt illaluktande rum i närmare två timmar innan han behagade dyka upp. Vilket resulterade i inställt möte med energiministern och istället galen bussresa tillbaka till hotellet. Då var klockan kvart i sju. Vi fick tio minuter på oss att fräscha upp oss och byta om inför kvällen mottagning på ambassadörens residens med över hundra deltagare.

Tio minuter senare var jag stassad i pennkjol och paljetter och vi blev transporterade till Rosslyn, ambassdörens plantage. En helt fantastisk Karen Blixen-hitoria med en otroligt vacker kolonialbyggnad i en gigantisk parkmiljö. Drinkbord, ett tjog servitörer med det ena tilltugget godare än det andra, en brittisk GT i handen. Lite musik. The works.

Hemma igen 22.00 och en avslutande öl med delegationen vid poolbaren. Nu kvart över elva och jag är helt utmattad. Imorgon blir det FN, premiärministern och andra tomtar. Godnatt!

5 kommentarer:

CATOVENTURE sa...

Har du träffat Klas Ljungberg ännu?

Anonym sa...

Typ.;-)

[attle] sa...

Fabulous. Allt låter så, och spännande förstås :-)

Magdalena sa...

WOW, vilken snygg dräkt! Får man fråga var man köper sånt?

Tjockalocka sa...

Jo, det är rätt mycket räkmacka att åka "med ambassaden". Men dom håller ju också på och fixar och trixar och bugar och bockar. :)

Magdalena: Den ÄR supersnygg, jag är så himla nöjd, köpte den dan innan jag åkte på Massimo Dutti på Norrmalmstorg. Superfin kjol till också.