tisdag 12 februari 2008

Tjo, hopp och hej...

Man är helt slut efter en hel dag med lek och tjo och tjim.
Kommer hem, sätter sig ner, pustar ut.
Sonen börjar hoppa:
-"Vad ska vi leka NUUUU?????"

Vi har ju för sjutton lekt varenda vaken timme i treochenhalvvecka nu.

Man längtar till läggdags (barnens), så att man får sina två timmars egentid
på terassen med varsin bärbar dator / bok och ett glas kallt vitt vin med sodavatten.

Men än är det inte dags.

-"Ni får välja på att leka 'Tomte å prinsessa', 'Pappa å bebis' eller 'Polis å suv'."

Vi leker Tomte och Prinsessa. Det går till så att Knut hämtar bomullstussar som han sätter som skägg, sedan ska jag vara prisessa och någon tar min guldrymdraket, en SUUUV (Carla) kommer!, suven smiter, tomten måste jaga den och sätta 'krynkor' på den, eller också säger tomten 'Jag sede inte åt vilket håll suven springde! Sede du det?' och då ska prinsessan säga höger eller vänster.

Kort efter mitt från leken entledigande, hör jag från sovrummet
-"Nu får du vara bebis och så är jag pappa. Nu får du gnälla när jag ska gå till jobbet! Då ska jag ropa 'Bebis! Jag kommer snart och hämtar dig!'. Gnäll nu då!"
och strax börjar den ömme fadern frambringa bebisgnäll.

Hur fördrev man semesterdagarna innan man fick barn?

4 kommentarer:

[attle] sa...

hahaha! Sede. Underbart, jag kan verkligen höra hur han pratar :-D Men, jag förstår inte vad du menar innan barnen... Fanns det en tid då? Jag minns den i allafall INTE! ;-D

Anonym sa...

Jag vill höra Ms bebisgnäll...

Anonym sa...

Hållå - kan ge en liten refresher angånde vad vi gjorde på semestern innan barn:

- upprättande av scheman för att planera diverse bockar som slott, kyrkor, museer och marknader
- uppletning av restauranger som serverar lokala specialiteter där vi frossade som f-n
- pitanque
- dricka vin, vin och vin samt cerni pivo, rom, sangria och lite annat vi minns lite luddigt
- stau i bilen
- leta toa till N
- urballade diskussioner om jämlikhet
- paddling vid funny places
- fniss och sång i båthytt

Bara som exempel alltså. Allt ovan var väldigt kul men nu är det bärsele som gäller.
Kram / Emma

Anonym sa...

attle: Nej, den ligger djupt förträngd...

jocke: Du kan säkert övertala M efter en stadig maltwhiskey att utstöta dessa ljud...

emma: Ja ljuva tider med bock och prick! Sangria i trappavsatser och middagslurar! Den där bärselen kommer sitta på livet ut! Ser dock pensionärer här som verkar njuta livets goda och där barnbarnen kommer och hälsar på med svettglansiga föräldrar en vecka eller två. Kram!