tisdag 9 december 2008

Det ligger i luften..?

Lilla dottern kräktes två gånger till igår kväll, var tapper och somnade sedan sött och sov hela natten utan minsta lilla hulkande. Idag verkar hon mer eller mindre som vanligt.

Frågan är om man vågar baka födelsedagsmuffins med kräkvirus i huset? Visserligen tänkte jag frysa in dom direkt, så eventuella smittorisker elimineras väl härvidlag, men ändå. Nu verkar det ju inte vara den extremsmittosamma varianten, och inte den långdragna heller, men om jag spritar händerna riktigt ordenligt...

För mitt i all ångest och sorg över trasiga relationer med mormor så fyller ju en sprudlande liten charmunge 4 år på torsdag och ömma modern har lovat att baka spöktårta och piratmuffins med rosa glitter på.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Calicivirus (vinterkräksjukan) och alla andra virus förstörs vid upphettning till minst 70°C, däremot inte alls vid frysning.


Klart du ska baka pirat-glitter-muffins!

/T

Tjockalocka sa...

Tackar för den informationen!

Anna sa...

Klart du ska baka då! Det avleder uppmärksamheten en smula, vilken annars bara lyssnar efter plask, hulkningar eller gny.

Peppar, peppar...

[attle] sa...

oj, ni har det verkligen inte lätt nu. Era stackare. Förresten tror jag att jag avvaktar lite med att hämta mitt paket. Hojta till 48 timmar efter sista kräkan ;-)

Anonym sa...

En dag när 13 av mina 22 elever var hemma i vinterkräksjukan bakade jag muffins med de kvarvarande 9. De smakade gott, och nej, jag blev inte sjuk.

Tjockalocka sa...

Åsa: Skönt! 12 chocolate chip cup cakes ligger i frysen!