tisdag 2 december 2008

Att avliva en myt 1

Så passande att Anna skrev just detta inlägg. För jag började precis skriva följande:

Kanske får jag stryk när jag berättar detta, men nu har jag åtminstone tagit i trä, spottat över axeln tre gånger och knackat i bordet så det borde går bra.

Vi har haft en (1) endaste VAB-dag på hela denna hösten, båda barnen inräknade. Jag vet. Det är näst intill otroligt. Antingen har vi ett sjusärdeles dagis, eller så brås ungarna på stålmormor. Dom har hursomhelst inte varit sjuka. Och nej, vi har inte lämnat dom snoriga och inte hostiga på dagis heller.

Så mycket för allt snack om sjuka dagisbarn och VAB varannan vecka.

Visst vet jag att många barn är betydligt oftare sjuka än så, och visst har våra haft sina slängar av sjukdom, men inget som jag egentligen specifikt kan skylla dagis för. När vi var hemma med dom blev dom sjuka av att gå på Öppna förskolan eller Rum för barn. Och snoriga blev dom lika ofta när dom hånglade upp rinnsnuviga parkkompisen i lekparken.

Jag inbillar mig att deras immunförsvar snarare har byggts upp genom exponeringen för dagisbacillerna, och att dom därför helt enkelt står emot bättre nu. Lillasyster har tex haft betydligt färre sjukdagar än storebror, hon fick ju hans baselusker tidigt istället.

Så nu kan vi i allafall avliva myten om att alla dagisbarn är sjuka varannan vecka och får livslånga men av dagisbacillerna.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill vara med och ta död på den...iofs går barnen på samma förskola men ändå.

Vi har också bara haft en sjukdag fram tills förra veckan och nu hemma med en liten med spräckt trumhinna - stackars!

Men iallafall, det är otroligt så när det nu kommer är det helt ok...för oss vuxna iallafall.

Kajsa sa...

Hej. Förlåt att jag inte hörde av mig om söndagen. Hamnade i en dålig period här hemma både ekonomiskt och sjukmässigt, med två + mig själv förkylda ungar. Hoppas på nytt försök igen. Är som sagt väldigt intresserad av ev femistiska diskussioner som kan förekomma.. :) Såg ut som ni hade det väldigt trevligt i alla fall, så lite tråkigt var det att missa det. Ang. sjuka barn så har vi innan denna vecka bara haft två dagar på hela hösten och det var precis när hon började efter sommaren, så vi har också kännt oss lyckligt lottade. Nu är hon dock hemma.. på obestämd tid känns det som idag, puh!

Magdalena sa...

Vi har oxå haft tur... peppar peppar. Men det är ju som värst första halvåret. Men det är synd om de barn som har sämre immunförsvar, förkylningsastma mm, faktiskt.

sonja sa...

Jag tror att det är medfött. Lilla har dagislös haft lika många förkylningar på ett år som sjuåringen haft under sin livstid. Vi snittade på 0,5 VAB-dag per år med henne.

Malinka sa...

Vi har som kanske bekant är vabbat järnet i höst. Men det är bara med tvååringen som ju åkte på en rackarns följd av infektioner. Fyraåringen har inte haft en enda sjukdag.

Men har dina telningar alltså inte ens varit lite snuviga i höst? Det har våra definitivt. "Vanlig" snuva är enligt vår förskola inte någon anledning att hålla barnen hemma, inte nödvändigtvis hosta heller. Det beror helt på vad det är för hosta: hackhosta har fyraåringen en vecka varje gång hon har varit lite snuvig och tvååringen har förkylningastma som bryter ut för minsta lilla.

Jag tycker att vi märker skillnad när det börjar bli råkulna mörka vinterdagar. Då är de ofta inne större delen av dagen (annars fördelas ute/inne-tiden ungefär jämt) och då börjar småförkylningarna dyka upp.

Tjockalocka sa...

Malinka: Nä, faktiskt inte! Men just nu, denna vecka, är det lite hosta och rinniga näsor, dock pigga barn och som du säger, ingenting som bör varas hemma för.

Anonym sa...

Dags att avliva myten om att barn inte blir sjuka på dagis för att dina inte har blivit det på senare tid? Ja, det låter ju rimligt.

Barn, precis som vuxna, blir smittade via sin omgivning. Ju större umgängeskrets, desto större risk för smitta. Inga konstigheter med det.

Vad är din poäng?

Tjockalocka sa...

Kristian - min poäng är att barn blir smittade oavsett dagis eller ej. Dagismotståndare använder och överdriver ofta dagisinfektionerna som argument för att barn under 3 år inte ska gå på dagis.

Och stor umgängeskrets kan man ju ha även om man är hemmabarn. Ergo: bli smittad och sjuk.

Det var bara det. Why?