söndag 28 december 2008

Julbordsfavorit

Godaste på julbordet i år var, förutom najadlaxen, den hemlagade kycklinglevermoussen spetsad med rikligt med konjak. Recept kommer här:

400 g kycklinglever
1 msk + 1 msk + 125 g smör
1 tsk mejram
2 msk konjak
1 gul lök, finhackad
100 g champinjoner, finhackade
1 tsk salt
1 krm nymald svartpeppar
1,5 msk madeira

1. Putsa och skär levern i grova bitar. Stek i smör på medelvärme, 3 min på varje sida. Den ska vara lätt rosa inuti. Strö över mejram under stekningen.
2. Ta upp levern och vispa ur panna med konjak som sedan hälls över levern. Låt svalna.
3. Mjukstek lök och champinjoner i smör på medelvärme under omrörning. Ca 10 min för löken att bli mjuk. Salta och peppra och häll över madeiran. Låt svalna.
4. Lägg lever, svamp- och lökhack och 125 g smör (i mindre bitar), i en matberedare. Mixa ca 1 min till slät konsistens.
5. Häll moussen i en form som rymmer ca 1 liter. Täck och ställ kallt minst 12 timmar.
6. Skär moussen i skivor eller skeda upp 'ägg' på assietter. Servera gärna med rostat bröd och pickles.

(Recept ur Allt om Mat nr 20/2008)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm, kanske skulle pröva. Har ju svårt för allt som heter något med lever, men fasen vet om det inte är dags att vidga smakerna :-)
Julen för mig bestod mest av julmust och smärtstillande tabletter, eftersom jag gick omkull med min ena häst veckan innan jul. Trasigt knä och tabletterna kan inte kombineras med alkohol :-( Dessutom gör de mig illamående så julmaten lockade inte alls.
Siktar på nyår istället :-)

Tjockalocka sa...

Stackare! Hoppas verkligen att du får må bättre på Nyår!

Kaos-Anna sa...

Nja. Jag vet inte.
Inälvsmat är inte alls lockande.
Eller bör jag ta mig i kragen och tänka om?

Tjockalocka sa...

Ja, ta er i kragen och tänk om! Åtminstone tills ni smakat. Det är nämligen fantastiskt gott, och numer finns ju tex dessutom gåslever från icke-tvångsmatade gäss att tillgå.

Kycklinglevervarianten med konjak är en fullständig hit på rostat bröd och till ett glas skumpa, krönt av en cornichon! Sådeså! :D