onsdag 3 december 2008

Svällande modershjärta

Utvecklingssamtal på dagis för sonen.
Jag sitter alltid igenom sådana samtal med nära till rördsprungna tårar.
Jag sitter alltid och känner mig grötig i halsen av geniun tacksamhet för att personalen är så engagerad i mitt barn, att dom ser honom och berättar om honom som om han vore extra speciell.

Han är glad, omtänksam, aktiv, fantasifull, kreativ, finurlig och oerhört kvicktänkt. Har humor, och en sorts självdistans i sin humor redan som gör att han kan 'bjuda' på sig själv, skoja på sin egen bekostnad. Han älskar att bygga maskiner, senast en "maskin som rostar bröd". Han älskar att måla, gärna med starka färger och mycket glitter, och han tycker mycket om att väva.

Han är verbalt mycket mogen, och är uppslukad av böcker, bokstäver, ord och ordlekar. Går och rimmar på allt, skojar med ord, smakar på ord och har som högsta önskan "att lära mig att läsa själv". Så i hans individuella utvecklingsplan ligger nu lekfyllt fokus på bokstäver och siffror.

Och när han trevande ljudar till "FELIX" på lingonsyltsburken vid middagen sväller modershjärtat nästan ut ur bröstet.

5 kommentarer:

Kattis sa...

Åh visst är det underbart!
Modersstoltheten.
Jag avundas din lycka över er förskola.
Jag är inte helt såld på vår alltid.
Tyvärr.
Men viss personal uppväger ju det mesta.
Men inte allt.
Fast jag orkar inte flytta till Östermalm... ;)

Tjockalocka sa...

Ha ha, nä flytta hit är kanske lite drastiskt, även om ni vore varmt välkomna! Det behövs fler barnfamiljer i stan! :-)

Och visst finns det saker man skulle vilja förbättra (typ mer arbete med genusperspektiv) på vår förskola också, men vi har alltid varit sjukt nöjda med i synnerhet Knuts avdelning.

Anonym sa...

Waow!

L. sa...

Å, det påminner mig om att jag måste kolla när vi ska få utvecklingssamtal härnäst. Det har varit lite rörigt på vår avdelning på senaste tiden, tyvärr.

Jag skulle vilja träffa Knut - han verkar vara en kul typ! Och, utan att verka skrytig eller tumma på Knuts unikhet, så låter han lite lik vår äldsta! :-)

Tjockalocka sa...

Lovisa: Han är väldigt kul. Spelevink. Men kan även vara fett påfrestande. :-)