onsdag 10 december 2008

Oppositionen sätter ner foten i familjepolitiken

I tider av mesighet och konturlöshet och känslomässiga argument, är det så otroligt befriande när någon sätter ner foten. Oppositionen gör ett gemensamt utspel om familjepolitiken som bygger på fullt individualiserad föräldraförsäkring samt rätt till dagis dygnet runt.

Det är väl ingen hemlighet att jag jublar inför förslaget. Oberoende partitillhörighet. För om andra sidan argumenterar att dagis är stressigt och stökigt med (för) stora barngrupper och resursbrist, så är väl lösningen snarare att prioritera mer pengar och resurser till förskolan, än att dra åt ännu mer och istället skapa imaginär 'valfrihet' åt ett försvinnande antal föräldrar med vårdnadsbidrag och andra halvmesyrlösningar.

Även NetWorking kommenterar förslaget.

6 kommentarer:

Kajsa sa...

Fullkomligt strålande!! Har länge varit en fan av individualiserad föräldrarförsäkring. Och rätt till barnomsorg dygnet runt är ju en kanongrej. Snacka om valfrihet och flexibilitet (som det ju snackas så mycket om att det ska vara).

Kaos-Anna sa...

Vad ska du engagera dig i när baranen blir stora. För som 55-åring sitter väl du inte och gaggar om föräldrarförsäkringen? Eller?

Tjockalocka sa...

Fru Kaos: Jag kommer säkert på nåt. Det finns ju som bekant en helt orättvisor därute. Det är väl så, att man är engagerad i det som påverkar ens livssituation just nu. Jag har alltid varit intresserad i jämställdhetsfrågor, men fokus har skiftat beroende på var i livet jag befunnit mig.

Eller har du nåt bättre förslag?

Kaos-Anna sa...

Jag vet inte.
Men du hittar säkert något.
Jag är inte orolig.

Jennie sa...

Du är definitivt en garderobssosse ;-)!!

Anonym sa...

Majema; nyfiken bara - "garderobssosse" är det när man inte kommit ut offentligt med att man är sosse? Eller är det att man är sosse med ett intresse för sin garderob och som innehåller märkeskläder? Bara nyfiken.

Och förlåt att jag är oseriös här och nu.
Tihi.