torsdag 17 januari 2008

In your face II

Ettåetthalvtårskontroll på BVC.
Jag är inte typen som hårddrillar barnen inför
dylika duvningar. Har inga prestationskrav att överföra på barnen.
Yeah right.

För när BVC-människan börjar förklara på babyspråk
för dottern att hon ska stapla "den jöda klossen ovanpå den blå"
och dottern stirrar på henne som om tanten just sagt nåt fullständigt dumt,
och istället återgår till sin nitiska uppgift att pilla ner
samtliga Nalle Puh-klistermärken som sitter på BVC-människans dörr,
då börjar till och med mitt hjärta slå lite hårdare,
jag hör mig själv nervöst locka och pocka med onaturlig stämma.

Men dottern vill inte heller svara på "vaj äj näsan?" eller "lilla magen",
och hon negligerar fullständigt alla försök till kommunikation,
undersöker istället hur många torkservietter man kan dra ner på golvet
innan någon ingriper. Jag försäkrar nervöst att hon kan minst tio ord, säkert tolv
och att hon hemmavid både bygger med klossar och vet iallafall var snippan sitter.

Carla couldn't care less. Nu har hon tröttnat, nu vill hon gå hem.

Men innan hon lämnar BVC-tanten åt sitt öde flashar hon sumo-magen,
HYTTER med fingret och ropar "EJJ-ÅÅ GOBBE!"

5 kommentarer:

S... sa...

Carla rules!!!

Anonym sa...

Eller hur!

Malinka sa...

Duttig kicka!

Snacka barnspråk, pff.

Anonym sa...

Toppen! Sådan mor... Tycker att du har överfört dina prestationskrav på ett ypperligt sätt. Det något mer subtila uttrycket kommer med åldern (tyvärr). ;-)

[attle] sa...

Go Carla! Go Carla!
Jag avskyr när folk pratar annorlunda till barnen, en del pratar som om barnen är förståndshandikappade - alldeles för högt, tydligt och långsamt. Låter skitskumt ju! Eller bebisspråket. Men, ge upp!!!
Carle drog ju till ocg med till med en tvårodsmening, snacka om att briljera! :-D