onsdag 3 juni 2009

Mammor och pappor på resande fot

Jag har bloggat om det här förut men icke desto mindre:
Vad ÄR det som gör att alla konstant frågar mig - när de får höra att jag har två små barn - om det inte är jobbigt att resa/vara borta från barnen så mycket/länge som jag gör? (Och som om fem nätter skulle vara en evinnerlighet!)

Senaste gången (av fyrtiotretusen) så såg jag mig om i bussen, insåg att samtliga män där bak hade två eller fler små barn hemma själva, och konstaterade bara krasst att jobbigt är det väl för oss alla? Varför skulle det vara extra jobbigt för mig?

Inget svar.

5 kommentarer:

Kaos-Anna sa...

Jag brukar fråga min manliga chef den frågan.
Han reser galet mycket.
Jag frågar alla den frågan oavsett kön.
Men jag är upplyst och tänker inte så mycket på könet. Jag ser människan ....mohahaha.

Hosanna sa...

Det där är något jag undrar över också. Aldrig får man vettiga svar.

OM jag lämnar hemmet överger jag mina barn, när maken lämnar hemmet tjänar han vårt uppehälle. Jojo minsann...

Och varför är det fult när mammor tycker att det är dags att klippa navelsträngen?

Varför MÅSTE mammor leva genom sina barn?
Varför förväntas pappor fylla sitt liv med mer än familjen?

Ja, du ser, frågorna haglar och huvudet snurrar...

Malinka sa...

Ganska lustig fråga när man tycker att det jobbiga är att vara hemma med barnen medan den andra föräldern reser! :-D

Min man fick faktiskt frågan senast när han var 10 dagar i Australien. "You must be missing your kids!" Men det kanske var för att han pratade oupphörligt om dem ... ;-)

Han pratar ofta barn när han är ute och reser, har jag märkt när han berättar. Spreading the word of the fabulous Swedish "father leave", eh! Och då kommer det faktiskt fram att även hardcore-resande män i 45-årsåldern saknar sina barn mycket när de är ute och far. Men det talar man bara om över det sista glaset vin med andra fäder (och mödrar för all del).

Tjockalocka sa...

Fru Kaos: Ja. Fast det intressanta för mig är dock varför jag alltid får frågan och aldrig mina manliga kollegor. 9999 ggånger av 10 000. :-)

Malinka: Ja, den också! Frågan alltså: "Mäh, vad säger din MAN om att vara ensam med barnen så länge?? Tycker inte han att det är JOBBIGT??" Svar: Jo. Ungeför lika jobbigt som din fru tycker det är att slava hemma hos dig.

Jennie sa...

Jag tror att fler mammor än pappor tycker det är jobbigt att vara borta från sina barn. För att det förväntas av dem.