tisdag 9 juni 2009

Kropp och kön (igen)

Måste dra det här med utseende lite längre.

Det är inte så att jag har nånting emot att folk (män) talar om för mig om dom anser att jag är attraktiv, söt eller snygg. (Eller jo, det kan jag faktiskt ha. För jag är inte så himla intresserad av att veta vad kille X eller gubbe Y tycker att jag ser ut som. Ger faktiskt fullständigt fan i det. Jag orkar liksom inte ens låtsas bli smickrad.)

Det är bara det att jag är så sjukt trött på att (kvinnors) utseende är en issue i ALLA sammanhang. Att kvinnor ALLTID ska kommenteras. Utseendemässigt.

Jag FÖRSTÅR att det i många fall handlar om nedärvda mönster, inlärt sk artighetsbeteende, och att många kvinnor faktiskt FÖRVÄNTAR sig att få uppskattande kommentarer om sin klädsel/utseende när dom piffat till sig. Och gränsen är naturligtvis hårfin. För det beror ju vem som kommenterar och i vilket sammanhang.

Jag hade, i proffessionella sammanhang, mycket mycket hellre fått kommentarer om saker jag presterat, än hur jag eventuellt ser ut eller är klädd. Helt oaktat om jag faktiskt klätt upp mig och lockat håret.

Och helt no no förstås, sexistiska kommentarer som anspelar på kropp och kön (som incidenten i inlägget förut).

3 kommentarer:

Patricia sa...

Varför får man kommentera om en människa är smal? "Vad smaaaaal du är? Är du sjuk?"

Aldrig att man kan kommentera en överviktig människa på samma sätt.

Bloggerskan sa...

Patricia,
Därför att smala människor inte betraktas som lite efterblivna och karaktärslösa.

Därför att smala människor utgör någon slags norm för hur man skall se ut.

Därför att smala människor upplevs som mer lyckade människor än tjocka och därför blir det inte lika pinsamt att kritisera dem.

Ja, det kan vara några förklaringar. Och så kan det ju ligga något av avund i kommentarerna. Som när folk säger till mig (80 kilo) att oj nu har jag gått ner så mycket (32 kilo) i vikt att nu räcker det! Nu får jag inte bli smalare! Jag menar, jag skulle fortfarande kunna gå ner 15-20 kilo och inte vara för smal. Så vad är dom rädda för, egentligen?

Tjockalocka sa...

Jag tycker inte att några kommentarer alls som härrör till en persons fysiska beskaffenhet hör hemma i arbetslivet (om man inte är nära kollegor eller känner varandra väldigt väl). Jag skulle bara kommentera en smal person om jag visste att den skulle bli glad (tex någon som kämpat för att gå ner i vikt).

Och precis som RF skriver så finns det ju en underförstådd obalans i det hela, där det är "bättre/finare" att vara smal (=lyckad) än tjock (=misslyckad). Därför blir ju kommentarerna något mycket större än vad dom är, egentligen.