måndag 5 maj 2008

The Cleaning Guy

Städmannen Aman kör sitt eget race.
"På list, under list, bakom list,
på kryddhylla, under kryddhylla, bakom kryddhylla"-mantrat
har plötsligt fått en innebörd.

Förra gången han var här hade han tömt diskmaskinen
och plockat in det rena porslinet på helt nya innovativa ställen.
Vår frukostdisk körde han till hälften i en för övrigt tom maskin.
Inuti kaffekokaren hade han gått loss med svinto,
men helt förträngt att dammsuga lister och torka smutsrandiga toadörrar.

Så jag skrev en lapp.
Skit i disken och kaffekokarens innandöme, torka i stället våra skitiga lister!

"Uuutmärkt! Tack!" svarade Aman på samma lapp denna måndag, tillika städdag.

Och hade glatt glömt att torka de vällingkletiga soffborden till förmån för
en total ommöblering inuti vårt badrumsskåp där nu herr- och damsida blivit unisex och jag fått raklöddret och tandtråden, medan maken fick gamla kådisar och damparfym.

12 kommentarer:

Anna sa...

Alltså. Jätteroligt – verkligen! Jag skrattar högt för mig själv!

Ett godtagbart (kanske?) pris ni betalar för att inte städa själv.

Kaos-Anna sa...

Fan vad smidigt det måste vara att leva så förbannat "jämställt" som ni gör, eller säger att nu gör, när man har hjälp med städningen, lagning av bilen, inlämning av kläder på kemtvätt, råd att anlita barnvakter m.m (och speciellt intressant blir det ju att debattera det med låginkomsttagare från Flen eller låginkomsttagare i form av hemmamammor från Nacka ;-)

Tjockalocka sa...

Fru Kaos: Ja, städhjälp 2 ggr/mån underlättar familjelivet. Och är en ekonomisk prioriteringsfråga. Men jämställdhet är så mycket mer än vad en städkille kan avlasta två gånger per månad. Det är främst en ideologisk fråga, en fråga om delat ansvar på alla områden.

Jag som feminist är fullt medveten om att det inte går att bortse från klassfrågor eller ekonomiska frågor, men faktum är att många låginkomsttagare klarar att leva mer jämställt än många höginkomsttagare (jfr extremt ojämställd adel eller högborgarklass).

Barnvakt är inte en jämställdhetsfråga för oss, det är en överlevnadsfråga som vi kanske utnyttjar två gånger per termin eftersom vi helt fullständigt, och sorgligt nog, saknar all hjälp av naturliga barnvakter i form av mor- och farföräldrar eller syskon.

Dina insinuationer om vår jämställdhet som en chimär, samt gissningar angående våra ekonomiska förutsättningar är ganska roande. ;-)

[attle] sa...

Hahaha! så går det när man kör vit städhjälp ;-)

annant sa...

Oj. Jag måste nog bara få kommentera en kommentar (även om jag kan tillägga att jag fnissade åt den kreativa städningen).

... eller förresten jag kommenterar inte alls Fru Kaos-kommentaren, jag bara gapar.

Jos sa...

hoppla. här var det underhållning.

först ett briljant städinlägg.
sen en raljant påhoppskommentar.

ett två flugor-syndrom om måndagskvällen. man häpnar.

Kaos-Anna sa...

Jennie - va!? Är ni bara fattiga inflyttade wannabe-stekare? ;-)
Ni har lurat mig totalt!

Och ni andra.
Lugna och fina.
Jag ser att ni inte har varit med bakåt i tiden och läst de spaltmeter som jag och Jennie har skrivit i ämnet.

Jag hoppas att Jennie inte känner sig allt för påhoppad.

Eller va fan. Ser jag läge att hoppa på henne då gör jag det...
Likaså gör Jennie i min fin fina blogg. Varmt välkomna!

Anonym sa...

Gott folk, Fru Kaos har tråkigt. Därför försöker hon få igång mig, trigga igång en debatt. Det är helt i sin ordning. Jag tar det, men är inte riktigt på humör just nu. :-)

Kaos-Anna sa...

Nä - jag har inte alls tråkigt. Icke.
Jag bara reflekterade.
Faktiskt.

Malinka sa...

Vi har ingen städhjälp. Vi lever jämställt i smuts i stället.

Bättre så?

Jennie sa...

Vi lever ojämställt i semi-smuts. Jag tummar sålunda hellre på min feminism än min klassanalys. Men jag är inte mer än människa och längtar ibland efter att Marlene från "Rent Hus" kommer och gö rent hus hos oss. Men just nu ligger det närmare till hands att jag blir hemmafru... för jag är inte helt bekväm med tanken på att nån ska komma och stuva om i våra köksskåp :-D.

Elena - Just nu sa...

Ha ha :-) Er städhjälp är betydligt mer kreativ än den vi hade för ett tag sedan. (nu längar jag efter lönehöjning så jag kan motivera att återigen få njuta av att komma hem till ett städat hus en dag i veckan)