torsdag 30 augusti 2007

Ovärderliga uttryck

Skånska uttryck som är omistliga för ett varierat språkbruk:

Hebba - otåligt stå och stampa, vänta ut någon och samtidigt vara i vägen
Ex. "Stå inte där och hebba!"
Nöla - en sorts tyst tjatande, ett lågmält gnällande utan ord
Ex. "Vad du nölar - vad vill du?"
Örla - lalla runt på stan utan mål och mening och vara ivägen för folk med just mål och mening
Ex. "Herregud vad folk örlar runt!"
Ent - enformig smak och textur på främst mat
Ex. "Det här smakar ent!"

3 kommentarer:

CATOVENTURE sa...

Det är något bekant med dessa ord. Väldigt bekant.

Det är inte du. Det låter som om någon äldre person. Kanske någon kvinna. Kanske från Malmö. Som jag dessutum har träffat ganska mycket de senaste tio dagarna.

Nä. Jag kommer inte på det.

[attle] sa...

Håll hårt i de dialektala orden, det är roligt med folk som slänger sig med oförståeliga dialektala ord. Jag har några från Västmanland, men de låter mest gnälliga och slöa (gnällbältet ;-))

Anna sa...

Örla – jag älskar det ordet!

Ent: uttalar vi [änt] här i öst.

Och så har vi "aloo" (oväsen), "gensare" (tjock tröja) och det klassiska "räli't" (äckligt).

Förlåt, jag kände bara ett oemotståndligt behov av att ge fler exempel.