söndag 23 augusti 2009

Slukaråldern

Jag är extremt lässugen. Läste just ut sista semesterboken igår (hann inte riktigt med alla fem på två regniga veckor med barn som ville 'gööööra nåt' hela tiden).

Ge mig tips!

Jag gillar böcker med lite... dolsk stämning, hemliga sällskap och sådant, gärna lite gammeldags, eller alldeles modärnt, något djupare karaktärer, ingen chiclit, men inte heller för detaljerade miljöbeskrivningar (tre sidor om en gatas utseende går bort), ett ordenligt slut, eller åtminstone ett som inte lämnar mig tom och tillintetgjord, ett drama, nåt som griper tag.

17 kommentarer:

Pellelilla sa...

Hmm, några av mina favvisar...

Patrick Süsskind - parfymen

Carl-Johan Vallgren - Den vidunderliga kärlekens historia

Tracy Chevalier - Flicka med pärlörhänge

Agneta Pleijel - Drottningens Chirurg

Philippe Gregory - I drottningens närhet

Ingen är så värst modern, alla lite gammaldags, det är gott om mystiska omständigheter och sällskap och alla har slut!

Tjockalocka sa...

Tack tack! De två första har jag läst, men övriga tips tackar jag för!

e sa...

John Ajvide Lindqvist, ffa de två första.

Norwegian wood av Murakami (en av mina bästa läsupplevelser på sista tiden).

Kaos-Anna sa...

Kanske inte riktigt rätt - men en mycket intressant bok.
Svensk maffia.

Själv ska jag ikväll börja läsa Mig äger ingen.

Patricia sa...

"Igelkottens elegans" av Muriel Barberrry. En fantastiskt speciell bok. Jag tyckte den var väldigt bra.
Jag har även hittat många nya favoriter på bloggen bokhora.se.

Rusty sa...

Den hemliga historien (Donna Tartt)
Possession (A Byatt)
Påven Johanna (Donna Woolfolk Cross).

Jenny sa...

Fördjupade studier i katastroffysik av Marisha Pessl, Kafka på stranden av Haruki Murakami och om du inte läst den, Den hemliga Historen av Donna Tartt.

Kirsten sa...

Allt av Haruki Murakami, särskilt Norwegian Wood.

Tjockalocka sa...

Å, tack för alla tips! Några har jag redan läst, och några känner jag igen men har inte läst. "Fördjupade studier..." ligger på mitt nattduksbord!

Pär sa...

Du har väl läst Hylinger?
Det hemliga sällskapet.

/P.

Skånetös sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Skånetös sa...

Här kommer lite blandat både gammalt och nytt. Din beskrivning av vad du gillar skulle kunna vara skriven av mig, så risken är väl stor att du har läst allt ...

Den amerikanska flickan, Underbara kvinnor vid vatten. - Monika Fagerholm.

Händelser vid vatten - Kerstin Ekman.

The Gurnsey Litarary and Potato Peel Pie Society - Mary Ann Shaffer och Annie Barrows

The Camomile Lawn, A Sensible Life, Harnessing Peacocks mfl - Mary Wesley

The Liar - Stephen Fry

Hundhuvud - Morten Ramsland

Instämmer i rekommendationen av Den hemliga historien - Donna Tartt.

Har du inte läst "Mig äger ingen" - Åsa Lindeborg, som Fru Kaos ska börja läsa, så gör det!!! Jag var helt tagen efteråt.

Anonym sa...

Jag vill sjunga dig milda sånger-Linda Olsson

Kajsa sa...

Jag lägger en röst på Ajvide. Allt av honom faktiskt. Och Murakami. Kafka på stranden är hans bästa.

jp sa...

Ännu en Linda Olsson - Sonat till Miram. Underbar!

Moi sa...

påven Johanna kanske

kinesen av mankell

en halv gul sol

Tjockalocka sa...

Skånetös: Vi verkar ha samma litteratursmak för jag har läst alla böcker du tipsade om! Hundhuvud undantagen.
Roligt!

Nu ska jag skicka en beställning till Ad libris på böcker...