tisdag 11 augusti 2009

Matordning för hösten, försök 324

Igår svängde maken ihop en sån där nakna-kocken-panna i ugn; kyckling, rödbetor, palsternacka, hela vitlökar, morötter, potatis - allt sådär slarvcharmigt vänt i olivolja och flingsaltat. Färsk timjan på. Färdigt på en halvtimme. Barnen älskar't.

Idag blir det chili con carne i mild form.

Och så sa vi det igen: Vi MÅSTE göra upp ett veckoschema med rätter som vi gillar, som är lätta och snabba bara man har grejor hemma. Och så kör vi det stående och rullande och slipper nånsin mer tänka på "vad ska vi äta ikväll??".

Kyckling i ugn med massa goda saker, ångad fiskfilé med äggsås, fiskgratäng, köttfärs (egna hamburgare, chili, köttfärssås, limpan med fransk löksoppa i!), broccoli- och -skinkgratäng. Till exempel.

Kom med tips på era favvorätter som även barnen gillar!

17 kommentarer:

Rusty sa...

Vi har haft ett sånt schema i flera år och jag skulle inte kunna leva utan. Vi kallar den matnazistlistan och den är ganska trött och sliten nu. Den har ju uppdaterats under åren men just nu tycker jag att allt på den är tråkigt och det är några rätter som byts ut för att barnen vägrar äta. Jag får både prestationsångest och inspiration av ditt inlägg! Prestationsångest för att era rätter låter så goda och nyttiga (våra är typ lax-i-ugn, korv stroganoff och pasta carbonara). Men den där pannan låter god, kan man få receptet? Här skall förnyas och uppdateras!

Anna sa...

När semestern tar slut vill jag ha alla rutiner tillbaka, inklusive matsedeln. Nu fick jag lite ny energi.

TONFISKBURGARE gillar vi alla fyra: Hamburgerbröd, fördelad tonfisk, skivad tomat, spenatblad, rödlöksringar och så bre på röran på bröden (Philadelphia, rejält m hackad dill, riven vitlök, salt och peppar). In i smörgåsjärnet.

FLÄSKPANNKAKA (med fläsken tärnat i eller helstekt ovanpå).

ENKEL SCHNITZEL (skinkinnanlår eller bog), dubbelpanerad m valfria tillbehör). Gör många, styckefrys m plastfolie emellan.

HEMGJORD PIZZA Fredagsmys! Gör flera, bra att ha till lördagslunch.

PASTASALLAD MED TÄRNAD RÖKT BOG (säljs intill kasslern, typ, och är godare/trevligare).

Jag återkommer och hoppas kunna skriva ner andras tips.

Hosanna sa...

Oxstek som lagar sig själv medan barnen badar eller kollar bolibompa kanske?

Kycklinggryta. Stek kycklingfiléer i bitar tillsätt sweet chilli och dreme fraiche,. koka up, Tar max 20 min.

Färsk pasta och olika grönsaker, oliver, nötter att plocka till.

Soppa, soppa, soppa....

Jenny sa...

Bulgur i olika former, feta, bacon, avocado, purjo, stora vita bönor. Eller restbitar av lax i ugn, purjo, kikärter och dressing. Soltorkade tomater, feta osv, osv.

Couscous enligt samma princip.

Makaronipudding - går att göra en dag i förväg.

Soppor, majssoppa, tomatsoppa med fänkål och vita bönor, kikärtssoppa med mixade kikärter, blekselleri, lök, hela tomater, vitlök och spiskummin.

Barnens favoriträtt: Kycklingfilé i bitar, stek, tillsätt matgrädde, ca 1 msk fransk senap och hackde soltorkade tomater, koka ihop, krydda efter smak och tycke och servera med ris.

Kikärtsgryta: Tomatkross, tomatpuré, div grönsaker, paprika, lök, morötter, evt sötpotatis, kryddor åt det indiska hållet (spiskummin, koriander, gurkmeja) kokas ihop, tillsätt kikärter, servera med bulgur, couscous, ris eller vad du vill. Stekt halloumi till.

Tjockalocka sa...

Mums vad gott! Tack för bra tips på recept!
Däremot är inte våra barn så förtjusta i bulgur, kikärtor, couscous och sådant tyvärr. Även om dom får det på dagis. Jag älskar det.

Rusty: Kycklingpannan är svinlätt. Långpanna/form. Lägg i halverade potatisar, rödbetor, hela vitlöksklyftor, palsternacka, morötter i bitar, lök i klyftor eller vad som helst. Samt färsk kyckling, lår eller filéer, med eller utan skinn. Häll på olivolja, gucka runt med fingrarna. Toppa med flingsalt och ev färska örter. In i ugn 200 grader ca 30-40 min. En klick crème fraiche gott till.

Tjockalocka sa...

Anna: Dum fråga kanske, men fryser du schnitzlarna ostekta eller stekta?
Får mig att tänka på min svärfars sjukt goda 'milanesa' som han gör i princip på samma sätt men med riven vitlök och massa kryddor i paneringen. Ätes gärna svala i bröd.

Ting sa...

Åh!
Gör du också löksoppelimpan!? :O)

Vi har pannkaka/våfflor/ugnspannkaka/plättar en gång i veckan.

Bondomelett, med lök, bacon, potatis och tomat har blivit en favorit hos barnen.
Alla slags omeletter egentligen.

Laxfilé, sparris, färsk spenat, kokt potatis och hollandaisesås är det bästa ungarna (och jag) vet.

Veckomatsedel och inköpslista är våran räddning.
Men tips på nya maträtter är alltid kul!

Anna sa...

Ostekta.

emmaw sa...

JAg vill gärna ha recept på köttfärslimpan med löksoppa!

Stående rätter hos oss (vi har ett matnazischema linande Rustys):
Färsk pasta med bacon-och spenatsås,
Hemgjorda fiskpinnar (panerade styckfrysta hokifileer) med remoladsås,
Falukorv i ugn med lök, paprika, äpple,
köttfärssoppa med tabasco,
kokt laxfilé med romsås,
Stinas kyckling (gör paj på resterna om det blir några).

Nu måste jag leta upp listan, dags att damma av den igen.

emmaw sa...

PAstagratäng! Superduperbra att göra i stor form och ha till lunch ett par dagar efteråt. Jag gör den med färsk pasta, färdig tomatsås på burk, mozzarella, skinka, champinjoner, spenat, matgrädde, zucchini och annat som kan finnas i kylen.

Lo sa...

Vi har försökt med stående matlistor, men jag blir så fruktansvärt trött på det... Jag letar ständigt efter bra, snabb vardagsmat som vi alla kan gilla. En gång i veckan vill jag ha soppa - stora tjejen är måttligt förtjust, så vi har infört regeln soppa=efterrätt, så nu går det bättre...
Ständigt återkommande är dessutom fläskpannkaka, köttfärsbiffar med potatismos, stekt spätta (men den är ju tyvärr rödlistad nu) och raggminkar med fläsk.

Lo sa...

Nej, men, vi äter då verkligen inte raggminkar!

e sa...

Vi handlar varje dag. Jag är allvarlig. Varje dag. Konstaterade häromdagen att nu måste vi börja laga och frysa så alla dessa tips passar utmärkt.

Hela familjens panikfavorit är pasta m tonfisksås. Hela burktomater som hackas och kokas ihop hårt ihop med lite vitlök och kryddor. Swosch i med tonfisk och lite kryddgrönt av valfri sort beroende på läggning och så rör man i fetaost. Extremt gott i förhållande till tillagningstid.

Annars lax i ugn med fetaost eller annat gott på.

Sonen har inte varit så förtjust i tex couscous men nu har vi hittat "jätte-couscous" som heter något annat (på m tror jag, grön förpackning...)De har lite mer stuns så de kanske går hem bättre även hos dina barn.

Malinka sa...

Ah! Det är verkligen dags att sätta igång med matschemat igen. Det är ju absolut omöjligt att köra endagshandlingar som vi gjort den här veckan (kombinerat med halva familjen på sjukhus blir det extra jävligt).

Men vi är nödställda – säkert hälften av våra gamla älskade rätter är plötsligt out of the question eftersom Gullpånken inte äter mjölk! Vi brukar iofs sällan ha just mjölk, grädde och crème fraiche i maten, men OST! Hur klarar man livet utan parmesan, mozzarella, feta?!?

Tjockalocka sa...

LÖKSOPPELIMPAN:

Lagom mycket köttfärs (ca 500g)
1 påse fransk löksoppa (pulver)
1 burk (lätt)crème fraiche
1 ägg

Gucka ihop och forma som en limpa, alt i form. In i ugn 175 grader, 40 min.

Supergod!

En annan favorit som jag älskade som barn var ett recept som min mamma fick av sin mexikanska väninna när hon bodde i USA. Den heter Mexican Casserole men vi kallade den alltid för Smexibox.

SMEXIBOX

Tjockalocka sa...

SMEXIBOX

Gör en köttfärssås fast utan krossade tomater/passerade. Blanda i en burk majs, hackad paprika, eller vad man gillar. Blanda i kokt pasta (gammaldags makaroner tex) och lägg i form. Strö över ströbröd och riven ost. Gratinera i ugn i ca 30 min.

Hosanna sa...

Malinka; men om det är komjölksprotein som inte funkar så kan du köpa riktig feta från getmjölk. Mycket godare. Och chèvre funkar till det mesta.