onsdag 23 april 2008

Huset

Jag sitter med i valberedningen i vår bostadsrättsförening.
Fel.
Jag ÄR valberedningen.
Min kompanjon, tillika granne verkar måttligt engagera för att underdriva.

Har delat ut lappar i allas brevlådor.
Käcka tillrop som till nöds döljer min militanta order att göra sig tillgänglig.

Nu har O.S.A gått ut.
Samtliga lappar har återvänt till mig, ifyllda.
Inte en jävel vill vara med i styrelsen nästa år.

Nästa vecka ska jag presentera ett förslag till ny styrelse.
Det är viktigt eftersom fyra personer i sittande styrelse ska avgå.
Dom förväntar sig ett massivt uppbåd av intresserade kandidater.
Noll finnes.

Jo, förresten. En.
Undertecknad, som insåg att jag ju måste sopa utanför egen dörr om jag ska kunna tvinga andra. Men funderar över vad som hänt med engagemanget. Som student i Lund fick man köra valkampanjer för att FÅ engagera sig i styrelser och dylikt. Man ville det. Många ville. Det var coolt, kul och bra.

Nu vill folk bara smyga längs väggarna, slå igen dörren och bli lämnade ifred med sina Mamma Scans och Äntligen Hemma.

2 kommentarer:

Kaos-Anna sa...

Jag är har ställt upp som valbar för vår styrelse. Jag hörde att vi var två som hade anmält intresse.

Jag frivilligt och en annan under hot.

Malinka sa...

Hm. Jag läste just i min HSB-tidning om hur det går när det inte går att utse en styrelse. Ohyggliga saker.

Vill du att jag vidarebefordrar den drapan så att du med avgrundsröst kan recitera den när du går omkring och knackar dörr?

För knacka dörr måste man. Lappar gårt bort. Lappar kan inte spänna ögonen i en och allvarligt förklarar för folk att de bor i en bostadsförening och inte i nåt jävla hyreshus.