måndag 14 april 2008

Skilda världar

Passade på att läsa två helt väsenskilda böcker på min lilla Bukkan-resa.
En på flyget dit och en på flyget hem.

"Ego Girl", biografin av och om Carolina Gynning. Kanske köpte jag den för att fenomenet intresserar mig. För att slå hål på fördomar? För att hon är uppväxt i samma tungt blåa villaförort till Malmö som jag? Jag vet inte. Men det var en bisarr och ganska underhållande historia om hennes liv som ung modell i Europa och hur hon ser på sig själv och livet. Läsvärd men ingen bok jag direkt rekommenderar.

"Mig äger ingen", Åsa Linderborg, köpte jag inspirerad av S. Även den en självbiograf av en flicka som växer upp med sin hårt arbetande och kärleksfulle pappa. En bok som framkallar värk i hjärtat och rörda tårar som torkas bort med en Lufthansa-serviett innan flygstolsgrannen ser dom. Mycket mycket läsvärd.

2 kommentarer:

S... sa...

Bra, då ska jag ta tag i boken som fortfarande ligger vid sängen och väntar. Just nu konkurreras den ut av datorn och bloggläsande! Men i helgen kanske när jag åker till Borås igen!!!

Tjockalocka sa...

Å-hå, Borran!