måndag 28 april 2008

Vassa eggen

Så sitter man där igen.
Och skäms.
För att det var typ sex månader sen sist.
Som man klippte sig.

Och så kommer frågorna.
Dom med loj nyfikenhet som snabbt övergår i apati när jag öppnar munnen.
"Och vad jobbar du med då?"

Fan.
Jag skulle så gärna vilja svara "läkare" eller "polis" eller "rörmokare".
Nåt som är lätt att begripa och som är snabbt överståndet.

Istället tvingas jag svamla:
"Ja, alltså, energifrågor. Eller, ja, politik, energipolitik. Internationella frågor. Ja. Typ. Alltså -( och här blir man desperat eftersom man möter en helt oförstående blick i spegeln och man har dessutom en hotande sax ovanför skallen) - vi jobbar för att ställa om det svenska energisystemet så att det blir... långsiktigt... hållbart. Vindkraft? Spara energi...?"

Tystnad.

Sedan.

"Jaha. Är det kul?"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Godkväll!
Men hallå, vill ju se resultatet! :-) Lyxigt med frissabesök. I wish! Själv ser hela jag ut som en skurmopp efter en helgs städning och homestajlande, fotograf här i morse för att ta bilder för kommande visning, håhåjaja...

Ina sa...

Jag har inte klippt mig på snart ett år. Det var strax före skolavslutningen förra året sist.
Det börjar bli kris.