torsdag 17 april 2008

Pannkaka

Sommarstuga i Skåne hyrd en vecka.
Anländer dagen efter dotterns 2-årsdag.
Tänkte fira henne dan efter, med morföräldrarna.
Riktiga dagen ska vi på stor barnvänlig baluns på Österlen.
Glamour-mor bjuder till 35-årskalas i nya sommarholken.
Många gamla vänner samlas, barn och vuxna.
Fantastiskt!
Tycker vi.
Inte mormor.
Som ringer, u-t-o-m sig.

Och istället för att få ros för att vi hyr ett svindyrt ruckel nära dom i sommar
får jag fett med ris för att vi inte firar dotterns exakta dag med morföräldrarna.
När vi nu ändå är i Skåne.
Det är inte vettigt, det är inte klokt. Hur kan man vara så ego?
Säger mormor.

Själv säger jag ingenting.
Jag lägger bara varsamt på luren och känner en stor sorg i hjärtat.

8 kommentarer:

Jonas sa...

Vet precis hur din sorg i hjärtat är.

Hustrun är från Spanien och vi bor I USA.

Så förra sommaren så flög vi till Sanien, spenderade en vecka, flög till Sverige, spenderade en vecka, tillbaks till Spanien i 3 dar sedan USA.

När vi var I Sverige tjatade mamma som fan on att vi är tre dagar mer i Spanien. Och att hon tog sig ledigt hela veckan vi var där.

Att hon inte dök upp föörens efter lunch och drog hem vid 19 tiden visade mig hur mycket hon vill umgås med sina barnbarn.

I år blier det fan bara Spanien och semester till Italien och Tunisien.

Huskorset sa...

Skämmes, mormor!
Strunta i mormor, Tjockalocka!

Jennie sa...

Som sagt, vet hur det känns. Precis, tror jag.

Anonym sa...

Åh herregud, jag känner igen ALLT. Och det dåliga samvetet gnager som vanligt, är man en dålig morsa för att man inte ens klarar några ynka timmar med kidsen utan att nästan få hjärtinfarkt?

Hoppas allt är bra förövrigt!

Vi har btw tjackat ny barre... ;-) Sekelskifteslägis i Älvsjö. Fd mentalsjukhus, nu uppiffat. Jag har lite lätt skräckblandad förtjusning inför detta faktum. Vad kommer det innebära? Vi har hittat hem liksom.

Tjockalocka sa...

jonas: Ja, visst är det sorgligt och ledsamt när man gör saker som borde göra (mor/far)föräldrarna glada, men att de saknar förmågan att fokusera på rätt saker, det som är positivt och bra.

Det är alltid det första som sägs här också, antalet dagar är aldrig tillräckligt, men när vi väl är där så går deras rutiner på som vanligt.

JennieL: Ja. Lite (mor)modersdebriefing såsmåningom?

Tjockalocka sa...

Mia: Coolers! Grattis!!! Det kommer bli skitbra! När flyttar ni?

Anonym sa...

Inflytt 1 aug. Hjäääälp!

Åsså en annan grej, jag är ju helt jävla snurrig: mitt förra inlägg hamnade fel, jag hade redan läst ditt inlägg framåt i tiden, så det var egentligen det jag refererade till, det där med totala kaoset när man är hemma solo med kidsen... Har varit det hela dagen idag, och nu är jag M-Ö-R...

L. sa...

Jag har ju redan sagt en massa om ämnet, men jag måste bara tillägga att jag gillar din sköna vändning "säger mormor". Mkt effektfullt, säger svenskläraren.:-)