måndag 24 september 2007

Långkok

Vi gillar långkok.
Särskilt maken.
Han är inte grilltypen.
Han är husmorstypen.

Skånsk kalops efter mormor är favoriten.
Men nu får den konkurrens!

Söndagsmiddagen bestod nämligen av en helt fantastisk
gryta som fått puttra större delen av dagen.
Fin högrev, italiensk salami, vin, kalvfond, fänkålsfrön, lök, vitlök...
Receptet är varken hemligt eller avancerat, jag avslöjar det här.

En italienare i glasen, Brolio Chianti Classico, 104 kr.

Till efterrätt en något modifierad gino, med riven mandelmassa.
Gästerna, C's gudföräldrar, var enligt uppgift mycket belåtna vid hemgång.

Aaaa, käre make! Det får du göra om. Nästa helg!

6 kommentarer:

S... sa...

Hörde talas om den i morse, måste testa nästa helg...lät supergott!

Anonym sa...

Börjar ana att ni roffat åt er mer än 24 h per dygn. Ni långkokar, förkovrar er i vin, shoppar och shoppar, bloggar och kommenterar, och face-bookar, jobbar, dricker latte, har after-dagis o är supersociala, kollar på hus, ligger i tv-soffan, läser romaner, leker med barnen, bråkar med barnen, plockar efter barnen, åker p åkonferensresor och ...sover?

CATOVENTURE sa...

K!

I det ett makroperspektiv är tid en demokratisk resurs som alla har lika mycket av...

Snipigt svar, eller hur?

Tjockalocka sa...

K: Ja, visst låter det härligt. Men så gör vi inte så mycket annat heller :-). Och långkok - sköter ju sig själv! ;-))

Anonym sa...

Ah! Långkok... Jag läser för tillfället just Linders bok med samma namn från pärm till pärm. Om och om igen. Senaste långkoket för mig var annars förra veckans gulasch. Ett eget recept som varieras lite varje gång, men som bygger på Ferencs härliga recept i AoM för några år sedan. Börja med att steka ett kilo lök på svag värme i två timmar. Sen är det bara att fortsätta på den vägen och toppa med surkål sista kvarten...

Jag tackar för det här tipset!

Tjockalocka sa...

P: Å, Ferencs gulasch! Vill minnas att även jag dristade mig till att tillaga denna delikatess för ett antal år sedan! Har du kvar recpetet tar jag gärna det, eftersom mina gamla AoM-årgångar ligger väl inkapslade på vinden.