måndag 3 maj 2010

Kosmopolitiskt krafs

Sitter här i Bryssel och har logistikproblem.
Behöver visum till en hastigt bestämd resa till Moskva, samt visum till junis Shanghairesa. På onsdag åker jag till Stockholm för ett dygns möte. Då kan jag passa på att lämna pass och visumhandlingar till min kollega för vidarebefordran till ryska konsultatet. Men sen måste jag "hem", tillbaka till Bryssel, nu utan pass. Enligt flygbolaget måste jag ha pass. Enligt maken funkar det i nio fall av tio med körkort. När ryssen stämplat in visum i passet kan det budas ner mot en liten kostnad. Sen är det dags för Kinavisum. Där finns inte ens en plan.
Kosmopolitiskt kringkrafs.

4 kommentarer:

JsN sa...

Skaffa sånt där EU-leg! Ser ut som ett körkort och funkar som pass inom EU! KAnske kan fixas under dygnet i Stockholm? Så kan kinavisumet fixas av någon som hämtar det rysstämplade och lämnar vidare till nästa ambassad? Eller kan kinavisumet fixas på ambassaden i Bryssel?

Fina sa...

Varför inte ryskt konsulat i Bryssel?

Tjockalocka sa...

Fina: Kinavisum går att få här, men för ryskt visum måste man skaffa i sitt eget hemland, och det är en massa grejor som ska bifogas.

Bloggerskan sa...

Två pass är en lösning. Det har maken av just denna anledning.