torsdag 27 maj 2010

Shangen

Dax för nästa visumäventyr då då.
Kina.
Gör ett försök imorgon på konsulatet här, men enligt stränga instruktioner tarvas som utländsk medborgare ett "carte de séjour". Något jag inte har och inte avser skaffa (då den belgiska byråkratin är beryktad). Bättre då att försöka, och går det inte så får lille budmannen kila hit tio och trettioett och buda över ett Tjockalockepass till the Royal Headtown.

Nu lär ju i allafall Ejafejafjöfjökull (eller vad den heter) endast frusta ur sig en smula vattenånga.

1 kommentar:

Bloggerskan sa...

Jag lyckades fixa ett carte de sejour i Frankrike utan större problem på 90-talet. Vet inte om den belgiska byråkratin är värre. Det krävdes en stämpel från skolan (antar i ditt fall jobbet), sedan gick vi till la préfecture, eller om det var så att skolan faktiskt skickade pappren dit.

I övrigt, ha det så otroligt kul i Shanghai! Jag är sjukt avundsjuk. Skulle flytta dit på stört om vi fick jobb där. För maten, åh denna mat!!!, för värmen, för folket (som faktiskt är trevliga jämfört med vad dom tydligen är i Beijing). Gärna bo i en lummig trädgård i the French Concession. :)

Är det Comet som sköter budandet även internationellt? (Ambassaden i Stockholm var riktigt smidiga med viseringen, tycker jag. Trots att det var svininfluensatider när vi reste.)

Skrev en liten artikel om Shanghais stadsplanering när jag var där. För den som är intresserad.

http://brio.webblogg.se/2009/may/modernitetens-skovlingar.html#trackback