onsdag 26 maj 2010

Mathållning

Från näringsrika långkok med färska grönsaker till Dr Oetkers fryspizza.
Det är som om utomlandsflytt gör nåt med min matlagningsfunktion.
Jag hittar inte hem.
Eller, jag hittar bara lustiga saker i diskarna.
Som inte passar ihop.
Surimisallad. Auberginekaviar. Megastora kikärtsbollar.

Och plötsligt äter vi färsk korv med surkål varannan dag och ovan nämnda pizza (faktiskt väldigt god, i smaken Bolognese) resten. Spaghetti carbonara. För det finns fantastiska "lardons" (sidfläsktärningar).
Eller så är det det att alla kvällar tarvar dubbel matlagning. En för middag och en som passar för (kall/rumsljummen) matlåda åt barnen dan därpå.

Idag var jag djärv och köpte köttfärs. 100% pure beef. (Annars finns mest färdigkryddad fläskfärs som barnen dissade kraftigt efter ett taffligt köttbullsförsök). Tänkte göra köttfärssås. Om jag hittar soya. Och svartpeppar.

1 kommentar:

Malinka sa...

Känner igen det där.

Från veckan i London, när jag bodde hemma hos en kompis, som skickade ut mig för att handla groceries. Helt lost var jag. Kom hem med en kasse fylld av mystiska saker, sånt som liknade svenska grejer men inte var det och, framför allt, inte var det han hade menat.

Och från självhushållningssemestrarna på Teneriffa – fast intressant nog liknar spanska affärer svenska mer än vad engelska gör. Tycker jag i alla fall.

Blir väl bättre med tiden, om man bor ett tag.