måndag 5 april 2010

Tjuvlyssnat i Ankdammen

Mellan urinprov och läkarutlåtande satt jag i det sunkiga väntrummet på Sabbatsberg där alla var knäpptysta utom en välgödd man i femtioårsåldern och hans tjugofemårige protegé (son? brorson? anställde?) som samtalade så pass högt att det kändes sådär halvavsett för andra att 'tjuvlyssna'.

Först handlade det om privat sjukförsäkring och hur jäkla schysst det är: -"Du vet, man går före i all köer, ingen väntetid och skit om man behöver opereras. Det är ju så det ska va. Men det är klart, femhundra spänn i månaden är ju saftigt. Vi drar ju det på företaget. Det som stör mig är att jag ändå får betala landstingsskatten. Va fan, jag menar jag betalar ju privat för det här! Du vet, det är som i USA. Valfrihet."

Redan där visste jag typen.
Moderat småföretagare av värsta sorten.
(Vild gissning.)
Och jodå.

Småföretagaren fick syn på en artikel i dagens DN som uppenbarligen handlade om DO.
-"Det är ju själva fan. Det är väl självklart att företagsledningar och styrelser själva måste få bestämma vem dom vill anställa! Det ska väl inte nån jävla DO bestämma. Va?! Minoriteter och skit, och tvångsanställa folk som är piercade i hela ansiktet. Vad fan tror dom?? Man ska fan inte få nåt jobb när man ser ut sådär! Och vad hette den där kommunen i Skåne som dom skulle tvinga att ta emot flyktingbarn? Just ja, Vellinge. Men fan, han kommunalrådet är en jävla smart kille, han klarade sig ur det där bra, ho ho. Hur länge ska man behöva vänta på det här stället egentligen??"

Inga kommentarer: