fredag 14 december 2007

Symptomatiskt

DI 2007-12-13 18:17

"Gustaf Douglas slogs för jämlikhet
Finansmannen Gustaf Douglas försökte få Riddarhuset att tillåta kvinnor i styrelsen vid det senaste adelsmötet, men de adliga ättlingarna svarade med ett rungande nej. Finansmannen Gustaf Douglas lämnade inför Riddarhusets senaste beslutande organ, det så kallade adelsmötet, in en motion där han föreslog att kvinnor skulle få delta som medlemmar i direktionen (styrelsen), valnämnden eller som revisorer.

Han menade att frånvaron av kvinnor berodde på slentrian. "Det är säkert många av oss som helt enkelt inte har tänkt på att det faktiskt inte finns några hinder att välja kvinnor", skrev han i motionen, återgivet av adelsfamiljernas egen tidning Arte et Marte. Men förslaget stötte på stort och hårdnackat motstånd från representanterna för adelsätterna.

Direktionens ordförande Henric Ankarcrona tyckte att frågan om kvinnorepresentation var "ett minfält", enligt tidningen. "Greve Douglas förslag blir ett exempel på de små stegens tyranni - han har inte tänkt igenom hela vägen", sa han. Den tidigare direktionsordföranden Johan Nordenfalk var också kritisk. "Jag har en känsla av att börjar man öppna en dammlucka är det svårt att hålla emot när vattenströmmarna väller fram", sa han.

Mer än två tredjedelar av de närvarande röstade emot Gustaf Douglas förslag vid en handuppräckning. Gustaf Douglas var besviken efter adelsmötet. "Jag fruktar att detta adelsmöte inte ens skulle kunnat förmå sig att rösta för ståndriksdagens avskaffande", säger Gustaf Douglas som anser att en tradition som går ut på att utesluta kvinnor för meningslös och destruktiv.

Riddarhusets stiftelser förvaltar mer än 2 miljarder kronor. Avkastningen går bland annat till stipendier. I Riddarhusets direktion sitter bland andra Patrik Tigerschiöld som är vd i Skanditek och ledamot i Carnegies styrelse. Den tidigare moderatpolitikern Carl Cederschiöld höll i ordförandeklubban vid adelsmötet."

8 kommentarer:

Anonym sa...

Du har fel etikett på det här inlägget. Det ska inte vara "jämställdhet", det ska vara "Snillen spekulerar".

Kul att DI skriver om det. Även om det är en av Sveriges antagligen mest konservativa (här läs mansdominerade) tidningar så hoppas jag verkligen att de skriver om det för att det är så urbota löjligt.

Och med tanke på vilka citat de väljer med "de små stegens tyranni" etc. så tror jag verkligen att tidningen tycker det.

En annan intressant fråga; skulle någon kvinna vilja vara med i styrelsen i Riddarhuset med den rådande inställningen?

Tjockalocka sa...

Tyvärr tror jag att inställningen är densamma i många styrelserum, ledningsgrupper och andra "normala" sammanhang, fast outtalad och dold eftersom det inte är PK idag.

Här står de iallafall för sitt kvinnoförakt, det får man ge dom.

Vad jag dock förundras över är att de ju har fruar, döttrar, systrar. Men det har ju å andra sidan pedofiler och våldtäktsmän också... Och det verkar ju inte ha någon effekt i en sjuk samhällskropp.

S... sa...

Jag blir helt stum! Vilket århundrade lever de här gubbarna kvar i?

Och vad säger deras fruar?

Tjockalocka sa...

s... Inte sant? Men som jag sa... det är många som innerst inne har samma inställning men aldrig skulle erkänna det.

S... sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
S... sa...

Våra inlägg kom samtidigt ser jag, jag upprepar det du skrivit om fruar;)

Jag skulle bli skogstokig om min man skulle sitta med i detta sällskap. FY f n!

Jag hoppas verkligen att de här gubbarna är mer undantag än regel, och att de män (för det är ju fortfarende flest män) men också kvinnor som nu kommer att ta över poster i styrelser mm tränger undan och förmedlar sina "moderna" tankar till sina mossiga företrädare.

Snigel på ögat ska de ha!

Kaos-Anna sa...

Fin fina herrar det det där...
Jag hoppades att det var en gammal text från 1700-talet.
Men icke.

[attle] sa...

Mållös.