fredag 7 november 2008

Prioriteringar

SvD är väl inte direkt känd för att publicera nyanserade artiklar på jämställdhetsområdet, men här är en intressant dissning av 'familjens egna val'. Malinka kommenterar kommentarerna på sedvanligt skarpsynt sätt.

Och det ÄR märkligt. Alla dessa bortförklaringar, främst av kvinnor (!), till varför barnets far inte kan/vill/måste/borde vara hemma, alternativt varför det är bäst/naturligast/fördelaktigast/en kroppslig rättighet att mamman däremot är hemma hela tiden. Kvinnor som normaliserar, internaliserar, slätar över, blundar? Män som inte ifrågasätter sakernas tillstånd, inte orkar, inte vågar, inte vill?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jennie! Jag bara ler när jag läser igenom din blogg. Som jag gör med stor behållning, dessutom. You go girl! Kram från ett glittrande Shanghai, Lotta L

Tjockalocka sa...

Härligt! Ha en härlig tid därborta! Hur länge stannar du?

Anonym sa...

vet inte hur länge jag stannar. Får se hur det går, hur jag trivs etc. Just nu är det superroligt! kram, Lotta L