onsdag 19 november 2008

Split personalities

Jag trodde aldrig att jag skulle säga det här,
men jag är sjukt sugen på att köpa en julgardinkappa till köket!

Ha ha ha ha.
Jag skrattar bara jag tänker på det, men det är icke desto mindre sant. Kan man rymma två så olika personligheter i samma kropp? Är det ålder? Nostalgisjuka? Vad!

Som jag häcklat denna företeelse att liksom byta ut gardinerna (och jag gillar inte gardiner per se) mot påsk- och julvarianter! Så bonnigt! Och så plötsligt - med julen som en dimmig fägring i fjärran och barnens jultrallande så finner jag mig själv ståendes i köket med ett glas sodavatten sägandes "Nä. Men. Om man kanske skulle ta och köpa en julkappa till köket." Sekunden därpå förvrids mitt ansikte i plågor och jag kastas runt av inälvskramper på köksgolvet. Kampen över. Jag går till Åhléns och köper rödprickig gardin idag.

6 kommentarer:

Anna sa...

Bra beslut!

När årets jul är över och kappan ska ner har du förhoppningsvis kommit på vilken av halvorna som gått segrande ur striden. Oavsett utgång kommer du att ha utvecklats!

Mina halvor strider just nu om julkrubban.

Anonym sa...

Självklart ska du ha en julgardin. Jag är för allt som gör julen till en varmare och roligare och snällare högtid. Men så är jag lantbrukardotter också, vad nu det har med saken att göra.

Vid den mogna åldern av snart 34 har jag insett att jag är för gammal för följande:
- Frysa på vintern pga. för lite kläder.
- Ha obekväma skor bara för att de är snygga.
- Etikettera sånt som jag gillar utifrån vad andra tycker - bonnigt, töntigt, coolt etc.

Köp en med riktigt stora prickar, och njut.

Tjockalocka sa...

Anna: Julkrubba - javisst! För att inte tala om min längtan efter vår gamla julkyrka, med belysning inuti och små gubbar som skulle placeras på vadden runt om. Undrar var den är...

Helena: Absolut. Och det är mycket som dyker upp just för att det är gamla barndomsminnen och nostalgi. Jag har också blivit bekväm med åldern, även och jag faktiskt uppskattar att halka runt i högklackat igen efter några år med sneakers (barnvagnsskor). :)

[attle] sa...

bonnalocka ;-) Prickigt är trevligt. Låter som utmärkte julgardiner!

L. sa...

Annars går det ju alltid att komma undan genom at säga att man gör det för barnens skull! Barnen kräfva prickiga gardiner. Jajamensan!;-) Själv är jag sugen på Åhléns Serges torg-tomtar:
http://www.ahlens.com/opencms/heminredning/aktuellt_sortiment/index.html?cat=F836DEE8-1B0B-5C35-FF3B-991681B1BFFF&page=1&sortMode=0

Anonym sa...

Haha, samma här.
Sa till min mammaigår att jag funderade på julgardiner till köket.
Öndrade mig dock när hon blev så positiv till idén.
Jag förvandlades till en trotsig småunge då, hihi.