onsdag 19 november 2008

Ett liv i sus och dus

Nej, den här resan var ingen sinekur.
Visst Paris är alltid Paris, och jag som är smygfrankofil njuter ju ohämmat av alla franska delikatesser (som synes) och språket som rullar fram som knivskarpa eleganta vågor.

Men jobbresor är inget liv i sus och dus rent generellt.
Det är tidiga morgnar, möten i sugiga kontorslandskap med heltäckningsmattor och snabbkaffe. Det är flängande på tunnelbana och i taxis till nästa möte där man förväntas lyssna konstruktivt och bidra aktivt.
Det är upp-på-rummet-uppfräschningar på fem röda eftersom man alltid är försenad efter dagsprogrammet och middan början prick.

Och denna gång var det akut matförgiftning som mörbultade mig under fem intensiva timmar och sedan förvandlade mig till en urvriden disktrasa. Blev utkickad från hotellet klockan ett och satte mig, skakig och kallsvettig, på metron för att ansluta till ett sista möte innan hemfärd.

Möts av en man som förmodligen bott i sin kostym de senaste hundra åren; svettstanken som utsöndrades från hans kropp var så frän att min stackars näs-slemhinna ögonblickligen frättes bort.

Sen tåg över hela Paris till flygplatsen eftersom det inte går att åka taxi i rusningstrafik. Flyget försenat en timme, bagaget dök upp en halvtimme efter utsatt tid på rullbandet på Arlanda, Arlanda Express var avspärrat och nere efter en hoppningsolycka, kön till taxi var tvåhundra meter lång, och den stackars flygbuss som gick en gång i halvtimmen blev snabbt överfylld av trötta och frustrerade resenärer.

Klockan ett inatt kom jag hem, helt slut och helt övertygad om att jag aldrig aldrig vill resa bort mer.

På söndag är det dags igen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Usch ja. Kan ana hur det kan va. Vart bär det av på söndag då?

Vi diskuterade just våra jobbresor på fikat. Nån rör sig väldigt utsvävat mellan Norrtälje i norr och Salem i söder:-) Medan andra far till Maldiverna, Filippinerna och Irak.

Men det är ju inga semestrar. Och du som vet min bransch kan ju också ana vad man studerar där... :-(

Kram. Hoppas du kan ta det lugnt idag.

Tjockalocka sa...

På söndag är det Zagreb. Förmodligen en ganska bra resa vad det verkar, men just nu vill jag bara vara hemma...

Yogamamma sa...

puh :)
Hur många resdagar per år blir det?

Malinka sa...

Som maken då. I måndags åkte han aptidigt (kl. 04) med bilen till Skavsta, flög till flygplats i vinbushen i Tyskland, körde en massa mil till annan del av bushen, jobbade hela dagen, kraschade på hotellet och upp tidigt igen för att åka kring hela dagen, och sen till slut framme i Skavsta igen 23.30. Men han sov på hotell där faktiskt. Inte köra bil mitt i natten när man är aptrött, tack så mycket

Väldigt glamoröst.

Tjockalocka sa...

yogamamma: Inte så värst många ändå. Men denna höst har det varit 4 resor, varav en längre (Japan). Jag är inte heller tvingad att resa, jag styr mycket själv, och jag tycker det är roligt, fast inte alltid och inte när det blir såhär.

malinka: Låter som en rätt jobbig resa den oxå!