måndag 19 september 2011

Mitt barn har minsann fått Elsas bok!

Och denna då. Att hålla på och bli en sån där förälder.
Tredje läxan.

I instruktionen står att barnen fått med sig en läsebok hem. Några har fått "Olas bok" och andra "Elsas bok". Knut har fått Olas bok. Bakpå boken står att Olas är den lättaste, sen kommer Elsas och svårast är Leos bok.

Okeeej... Så öppnar man boken och det är jättebokstäver och enstaviga ord av typen "Ola är en ko" "Ser Ola kon?" och två rader per sida.
Med tanke på att sonen högläser hela stycken i böcker vi har hemma så kändes det lite... basic. Med tanke på att somliga då fått Elsas bok som är lite mer avancerad undrar jag ju naturligtvis vilka exceptionella läsbegåvningar dessa barn är då jag ju tycker att mitt barn är utomordentligt duktigt på att läsa för att bara vara snart 7. Och när jag frågar honom säger han att jätteläsduktiga Lova i klassen också fått Olas bok. Kanske är det slumpmässigt utdelat? Eller noga uttänkt?

Jag vill ju inte vara en sån där förälder. Som helt utan distans tror att mitt eget barn är ett underbarn, överdriver dess förmåga tiofalt och därmed anser att han borde föräras de mest avancerade läromedlen som finns att tillgå. Han kanske inte är det? Han kanske har fått en bok som är lagom för hans nivå. Eller inte. Fröken kanske inte har sett hur duktig han är? Han kanske mörkar för att slippa svårare läxa? Konspirationsteorierna flödar.

Nädå. Men tendensen (hos mig) är tydlig. Hilfe!

7 kommentarer:

Malinka sa...

Jo, var en sån förälder! Fråga fröken varför han fått den boken, när ni upplever att han läser betydligt svårare texter hemma.

Gör det.

von Trapp goes Curling? sa...

Stackars fröken.

Det skulle ju rent teoretiskt kunna vara så att K kanske behöver träna på några speciella ljudelser och att dessa framkommer bättre i Elsas bok. Dvs att det finns andra tankar än ren läsförmåga bakom. Men vad vet väl jag?! Tja! Ingenting som vanligt.

Jag är din motsats och är övertygad om att sonen är urusel på att läsa. Tjatar konstant på honom när han läser och han får öva igen och igen. Han vill knappt inte läsa för mig längre för att jag är så mycket strängare än Pappa. Men han läser illa, tycker jag. Fröken har fullt upp med att övertyga mig om motsatsen och att han tydligen tillhör de duktigaste. Vet inte hur jag ska tolka det; är de andra kompletta idioter, pratar vi om samma barn? Eller har vi andra referensramar??

von Trapp needs sleep sa...

Menade ju såklart att det kanske finns andra skäl till att han fått Olas bok... Stön!

/fru trötter

Tjockalocka sa...

Ja, jag ska kolla med fröken Anna.

Vill bara liksom inte framstå som nån som framhärdar i att "mitt barn kan minsann sjunga som en näktergal!" när det inte är så. Har väl nåt trauma där.

Men hur bra är man på att läsa "normalt" när man går i (början av) ettan? "Ser" man orden, eller läser man fortfarande stavelse för stavelse? Kan man alla ljud typ 'ng', 'sj', 'sk' etc? Det tycker jag verkar orimligt.
Knut läser vissa ord 'direkt', längre ord stavar/ljudar han sig igenom och korrigerar sig själv i efterhand.

/En som just samläst nya numret av Tivoli med sonen

JsN sa...

Säger som Malin! Fråga! Visst kan det vara som Trapp säger, men då måste den informationen fram så att man övar på rätt saker!

Kattis sa...

Har de inte gett alla i klassen Olas bok då?
Kan inte meddelandet om att de har två böcker vara ett allänt framställt meddelande, som fröken använder.
Men sen kör hon Olas till alla i början?
En tanke i alla fall.

Åsa sa...

BRA att ni läser Tivoli!!
Ola, Elsa och Leo är från stenåldern - och ja, han ska definitivt ha Elsa. Men Martin Widmarks Huset på Alvägen är mycket bättre. Och med två nivåer i samma bok - ingen jämförelse, inget funderande. Perfekt!